Tallenes tale er tydelige. Nord-Trøndelag kommer desidert best ut, der sier over halvparten av de spurte, 52 prosent, at de kjøper lokalmat månedlig eller oftere. I Sør-Trøndelag er tallet 41 prosent og i Oslo er det under 30 prosent av befolkningen som handler lokalmat ofte, i følge befolkningsundersøkelsen Norsk Monitor.

Norges matregion

- Det er veldig gøy, og det er jo grunner til at det er slik. Trøndelag er Norges matregion med over 200 produsenter av matspesialiteter og det er det ingen andre regioner som har. Trøndere kjøper lokalmat, og kjenner produsentene. Og det er de daglige og ukentlige kjøpene som gleder meg ved denne undersøkelsen, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

Det er nærheten til produsentene, og at det har vært jobbet med lokalmat over lang som ligger bak suksessen her, tror Rustad.

- Det som er spesielt gøy er at folk i Trøndelag etterspør lokalmat i sine nærbutikker, og det har vi jobbet mye med, å få opp andelen lokale varer i vanlige matbutikker. Det er dette som må til, at lokalmat er tilgjengelig der folk handler hver dag, sier Rustad.

- Hvordan passer dette inn i de prisorienterte dagligvarekjedene?

- Jeg tror det handler om at folk vil ha kvalitet, og da kjøper man seg opp. Og da er lokalmat det de kjøper seg opp på. Det er bra at det er betalingsvilje for lokalmat, det reflekterer at det både er kvalitet og det ligger matkunnskap bak. Folk liker å ha noe ekstra i tillegg til de vanlige matvarene, sier Rustad.

Fransk trend i Trøndelag

- Vi er størst på volumproduksjon og matspesialiteter, og trøndere patrioter og glad i mat. Det er ikke noe ekstravaganse i lokalmat. Dette er god mat av god kvalitet. Utfordringen nå blir å produsere nok. Det er altfor mange små produsenter som ikke klarer å møte etterspørselen sin, sier Rustad som tror vi er i ferd med å få mer av mattrenden vi ser i Frankrike, Italia og Spania med langt mer variasjon og et større utvalg

- Jeg tror det er sammensatt, men Trøndelag har jo et fantastisk råvaregrunnlag med sine landbruksfylker, sier Nina Sundquist, adm.dir. i Stiftelsen Matmerk tror lokalmatsuksessen i Trøndelag handler om at folk har blitt mer og mer opptatt av mangfold og kvalitet. Hun fremhever spesielt Rørosmat som fremtidsorienterte.

- Rørosmat har klart å løfte mat og kultur sammen, men dette er ikke noe som har kommet over natten. De har banet vei i lang tid og laget et miljø knyttet til lokalmat. «Den gylne omvei» i Inderøy har noe av det samme der lokalmat, reiseliv og kultur sees i sammheng, sier Sundquist som tror folk er lei av at pris er det eneste saliggjørende når det gjelder mat.

Matfestivalen på nytt sted

400 000 besøk forventes til diverse happenings i Trondheimde neste ukene og nesten halvparten legger turen til Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen 4.–6. august. I fjor holdt matfestivalen til i Kongens Gate, mens den i år vil ligge i Munkegata opp mot Nidarosdomen, med siste bod i krysset til Erling Skakkes gate. Grunnen er at matfestivalen har vokst seg større enn fjoråret

- Vi har 17 flere utstillere i år, det vil si at det er 135 utstillere fra til sammen ti regioner, forteller Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke som arrangerer festivalene.

De har jobbet mye med å koble produsenter til serveringssteder slik at folk får øynene opp for ikke bare maten, men regionen den kommer fra.

- Dette gjør at flere turister og besøkende i regionene får smak av lokal mat og drikke. Spisestedet «Den gylne omvei» på Inderøy får mer besøk hvert år etter matfestivalen.

Nye bryggerier fra utlandet med i år

Også Bryggerifestivalen har vokst seg større. Arealene er fullstappet med 20 forskjellige bryggerier. Elleve av dem trønderske, sju nasjonale og tre internasjonale. De sistnevnte er nye tilskudd til festivalen i år fra Latvia.

- Hadde vi hatt større arealer ville vi hatt med flere. Det er veldig mange som vil bli med, men som vi må si nei til, forteller Rustad.

Egne kupeer for de langreiste

Selv om maten er kortreist, er ikke alle besøkende det. Bryggerifestivalen har satt opp tog for å frakte sultne og tørste festivalgjengere fra henholdsvis Bodø og Oslo.

Markedsansvarlig for Nordlandsbanen i NSB, Bjørn-Tore Hansen, forteller at «bryggeritoget» er en del av det ordinære dagtoget fra Bodø, og at selve turen vil foregå i tre bolker med foredrag og smaking mellom Bodø og Mo i Rana, Mosjøen og Snåsa, og Steinkjer og Trondheim.

- Folk hoppe på eller av som de vil, men målet er at de skal å komme frem til Bryggeriferstivalen i Trondheim med både ny kunnskap og skummende væske innabords.Vi har registrert at øl er veldig populært, og vil gi en annerledes og morsom togtur til våre kunder. Vi synes det er hyggelig å tilby lokalt og kortreist øl. Det er populært og stor interesse rundt feltet, forteller Hansen.

Her bader Midtbyen i sol under Olavsfestdagene og Trøndersk Matfestival. Foto: VEGARD EGGEN