Scenograf Erlend Haga veksler mellom å bygge scene og spille Skalle-Per. En kombinasjon han synes er greit ettersom han tilbringer mesteparten av timene sine på sceneanlegget i Munkeby i Frol utenfor Levanger. Han har vært gjennom en krevende prosess i arbeidet med å gi rom til Astrid Lindgrens fantastiske og tidløse eventyr i de godt bevarte klosterruinene.

Les også: Tar avstand fra lettvint debatt

Lover hakeslipp

- Mitt mål har vært å bruke et formspråk som fremhever klosterruinene, sier Haga.

Hagas mål er at publikum skal få følelsen av å være midt i Ronja-landskapet.

- Du skal bli sugd inn i eventyret. Jeg tror mange vil få hakeslipp når vi kjører røykmaskiner og lyset er optimalt plassert. Det er en 22 meter dyp scene med mobile elementer som er uavhengig av hverandre. Det blir heftige greier, sier Erlend Haga.

Les også: 70-årsjubilanten Pippi er fortsatt en gullgruve

Spiller på fredet grunn

Den største utfordringen for scenografen har vært å bygge Ronjas verden på fredet grunn.

- Vi har ikke lov til å sette et eneste spett i bakken og ikke røre en stein. Riksantikvaren følger med på dette og er fornøyd så langt, sier Haga.

Ronja Røverdatter er et samarbeid mellom Levanger Nye Teater, teaterselskapet Innspæll, grunneiere i Munkeby, Riksantikvaren og Fortidsminneforeningen. Dette er også første gang teatret får bruke den originale filmusikken til Björn Isfält. Med over 50 villvetter, grådverger, underjordiske og viltre røvere med Ronja og Birk som de sentrale figurene, lover regissøren både realisme og fiksjon.

- Dette er kanskje på alle vis verdens vakreste eventyr. Jeg har aldri jobber med noe lignende før. Det er besnærende å gjøre dette i klosterruiner som er over 800 år gamle, sier Arnulf Haga.

Haga mener historien om Ronja Røverdatter har klare samtidsperspektiver.

- Forholdet mellom opprørsgenerasjonen og foreldrene kan overføres i en samtid. Det handler om å komme seg videre med et annerledes liv.

Les også: I Smålands dype skoger er Pippi, Emil og Marikken sprell levende

Unge med erfaring

Ronja og Birk spilles av henholdsvis 13 år gamle Oda Bratli og Jonas Skjeflo (17). Begge er imponert over hva scenografen har fått til, og nå skal de øve på å hoppe over helvetesgapet.

- Dette blir både artig og spennende, sier Oda Bratli, som allerede har rukket å skaffe seg bred teatererfaring gjennom vårens store fantasyoppsetting «Bandadrittene på Innerfloden», musikalen Annie og Veresspelet.

- Jeg har sett filmen flere ganger. Det mest spennende blir å hoppe over helvetesgapet, sier Oda, som også synes scenen hvor Mattis blir så sur at han hiver ting veggimellom, når han får vite at Borka har flyttet inn i borgen hans, er artig.

- Men Ronja bestemmer over faren sin. Hun har ham rundt lillefingeren, presiserer Oda.

Jonas Skjeflo, som gestalter Birk, har også masse erfaring fra amatørteater og har blant annet spilt i forestillinger som «I blanke messingen», «High School Musical» og «Evig ung».

- Det er kjempeartig å få spille ute på en så stor scene som er laget bare for dette – og attpåtil bygd i klosterruiner.

Krevende regi

Arnulf sier det er mange måte å se forestillingen på.

- Mange opplever dette som et snilt eventyr, men det er så mye mer hvis man velger å gå den veien, og det gjør vi. Skal du overleve må du se fremover. Samtidig har du kampen mellom knektene og adelsmakten, som invaderer skogen, og gjør det umulig for dem og fortsette å bo der og leve på den gamle måten. Ronja har en positiv slutt, men det må gjennom en rekke utfordringer og kamper for å nedkjempe ondskapen og farene i skogen.

Haga sier arbeidet med regien har vært fascinerende.

- Men det har samtidig vært veldig krevende for å få det til å fungere.

Når lynet slår ned og borgen klyves i to må Ronja og Birk hoppe over helvetesgapet. - Dette blir utrolig spennende, sier Oda Bratli og Jonas Skjeflo som spiller de to hovedrollene. Regissør Arnulf Haga lover at publikum skal få noe de aldri har sett på en scene før. Foto: Leif Arne Holme