Trondheimskunstneren har jobbet med skulpturen i Sør-Frankrike, Sofia i Bulgaria og i Vilnius, Litauen i løpet av det siste året.

Killi Olsens har søkt fange en kvinne som på sin side er på jakt å finne seg et hjem. Det er mye rom og mange ingeniørmessige utfordringer ved den åpne skulpturen som vil speile lys og skygge i sin ståloverflate gjennom dagene og årstidene i Vilnius.

Delt i småbiter og rekonstruert

Skulpturen på syv meter var planlagt på elleve, men det viste seg å bli for komplisert. – Det var store nok utfordringer med syv meter, sier Killi Olsens som laget enn mindre utgave, tre meter høy, hjemme i sitt atelier i Sør-Frankrike. Den utgaven fikk han med nød og neppe ut av atelieret.

I Sofia, der Killi Olsen har jobbet mye med det siste året, er den forstørret til nåværende format. Nå blir delt i små enheter og fraktet til Vilnius – før åpningen neste uke.

- Sofia og Vilnius, det er en ny verden for meg, men det er en verden med meget imponerende kunst- og håndverkstradisjoner, sier Killi Olsen. DnBs hovedkvarter ligger vis-à-vis kunstmuseet Vilnius Šiuolaikinio Meno Centras, som er regnet som det ledende senteret for moderne kunst i Baltikum-regionen. - Plasseringen er optimal, ikke minst fordi det ikke er noen skulptur i tilknytning til fasaden på kunstmuseet, sier Kjell Erik Killi Olsen.

Tusen verk til Trondheim

Parallelt med arbeidet med skulpturen i Vilnius har Kjell Erik Killi Olsen jobbet mange uker i Trondheim med sine eldre skulpturer. Han har jobbet med dem i flere år, og tusen verk er lagret på Dora, og disse skal gis til Trondheim som en testamentarisk gave og gis et permanent hjem.

- Jeg kaller det ikke restaurering, men plastisk kirurgi, sa Killi Olsen, da vi traff han i arbeid med et knippe av sine første skulpturer i et lagerrom Trondheim havn har latt ham disponere på Nyhavna.

Killi Olsens første kvinne

Blant annet har Killi Olsen jobbet med «Det annerledes barnet», som var den første skulpturen han lagde på Lower East Side, da han etablerte seg i New York rundt 1980. Skulpturen viser en kvinne med et afroamerikansk barn på fanget. Både dette kvinneportrettet og de andre skulpturene han laget i sine første år der, viser at han var sterkt engasjert i de sosiale utfordringene han observerte i New York for en liten mannsalder siden.

- Dessverre er ikke disse temaene mindre aktuelle i dag, sier Killi Olsen, som i løpet av sommerukene har han også overtatt gården Gammel-Sandbu i Vågå, og så smått begynt å etablere seg der. I Trondheim bor trodheimskunstneren for tiden på hotell.

Føler han er på vei hjem

- Jeg har reist rundt i verden i mange tiår, og føler jeg er på vei hjem. Jeg trodde det var i Trondheim min base skulle bli, men så ble det altså Vågå. Men jeg har jo absolutt planer også i Trondheim, forsikrer Kjell Erik Killi Olsen.

Killis første kvinne: Kjell Erik Killi Olsen har i sommer utøver plastisk kirurgi på sin første skulptur, «Det annerledes barnet», som han skapte i New York i 1980. Foto: Martin Andersen
Foto: Martin Andersen
Foto: Lund + Slaato arkitekter