- Det er et kunstnerisk prosjekt med høye krav, men det viktigste er at de unge blir kjent. Når de byr på seg selv, øker selvtilliten, sier Henriksen.

Vi er i Olavshallens lille sal. På scenen står nærmere 80 barn og ungdommer i alderen 8 til 20 år. De har en siste gjennomgang av avslutningsnummeret «Afrika», før skoleforestillingen som bare er en liten time unna.

Barn fra nesten 30 ulike nasjoner danser en nøye koreografert dans, samtidig som de synger og smiler. Husbandet sitter på siden av scenen, ledet av Trond Hustad. Før det siste refrenget utfører elevene et akrobatisk stunt, der en jente i tiårsalderen faller gjennom lufta.

Dagens skoleforestilling er den siste av fem denne uka, før de tre offisielle forestillingene under Kammermusikkfestivalen fredag og lørdag.

Permanent tilbud i høst

Denne uka har Adresseavisen skrevet om de rekordlange ventelistene ved kulturskolen i Trondheim, og om hvordan Kolstad skole har gått fra bunnivå til å bli den skolen i Trondheim med flest elever i kulturskolen. Er det et område der kulturskolen har lyktes, er det med Fargespill.

Prosjektet ble startet i Bergen i 2004, men fikk en avstikker i Trondheim i 2012 da Trondheim kammermusikkfestival og Trondheim kommunale kulturskole startet prosjektet sammen. Mens kulturskolen står for jevnlig undervisning, sørger kammermusikkfestivalen for konsertarena, band og koreografi.

Tidligere har deltakerne i prosjektet kommet primært fra mottaksskolene Ila og Rosenborg. I desember i fjor ble det kjent at politikerne i Trondheim ønsker at Fargespill skal bli et permanent tilbud på alle mottaksskolene i byen. Fargespill kom inn på fast plass på kommunebudsjettet, og fikk økt bevilgningene med 850.000 kroner, og får til sammen 1,5 millioner kroner årlig.

Dermed er elever fra Bispehaugen, Kattem og Saupstad også blitt med. Etter hvert skal også Huseby skole innlemmes i prosjektet.

Elevene lager innholdet

- Bevilgningene gir oss en helt annen kontinuitet. Tidligere har vi jobbet fra år til år, uten at vi har visst om vi får fortsette. Nå har vi opprettet fire faste stillinger og har allerede begynt å tenke på forestillingen til neste år, sier Henriksen.

Undervisningen foregår på mottaksskolene i skoletiden. Mange elever fortsetter i fargespill når de starter på skoler i nærmiljøet og på videregående. Disse får undervisning på kveldstid sammen med sang og sirkuselever fra kulturskolen.

Henriksen mener Fargespill er viktig fordi det skaper møter mellom mennesker fra hele verden.

- Prosjektet er spesielt på den måten at instruktørene stiller med blanke ark. Alt innholdet vi skaper er basert på det elevene har med seg fra sine hjemland, som så presenteres for de andre. De får lære det norske språket og bli kjent med mange andre unge i byen, sier prosjektlederen.

Samarbeidet med Kammermusikkfestivalen sikrer profesjonalitet i alle led, fra musikerne på scenen til lyd og lys. Det gir trygge rammer for dem som skal opptre, legger hun til.

Vil bli musiker

To av dem som er med i forestillingen er Rawya (11) og Kaja (9). Rawya er opprinnelig fra Syria, men har vært i Norge i to år og fire måneder, forteller hun. Hun går i dag i 6. klasse på Lilleby skole. Kaja er fra Ila og går i 4. klasse ved Ila skole.

Mens Kaja er helt fersk i gruppa, har Rawya vært med i to år.

LES ANMELDELSEN: Et kunstverk av en konsert

- Det er gøy å synge og danse. Vi har fått veldig mange venner, både fra vår egen og andre skoler, sier jentene.

Soe Min Oo (16) fra Burma har vært med på Fargespill helt fra starten og går i dag på Byåsen videregående. En av sangene som skal fremføres i helga er «Buddha Puzaniya», en buddhistisk sang han har lært resten av gruppa.

- Det er egentlig ikke en sang, men en tekst hentet fra en hellig skrift som det er satt toner til, forklarer han.

Lila (16) fra USA har vært med i to år og drømmer om å bli musiker.

- Jeg elsker å stå på scenen og synge for publikum. Jeg går musikklinja på Heimdal videregående med sang som hovedinstrument, forteller hun, og legger til:

- Det er fantastisk at unge fra mange land møtes for å synge sammen.