- Når både Brukbar/Blæst og Familien er borte er Trondheim uten en mindre rockescene, og det er veldig synd, sier Stein Vanebo i Trondheim Concerts og styremedlem i Trondheim Calling.

Som arrangør har Vanebo booket artister som Bruce Springsteen, Elton John og Van Morrison til byen. Men han er også opptatt av at underskogen må ha en scene å vise seg frem på.

- Jeg har hatt ufattelig mange fine konsertopplevelser der. Brukbar/Blæst har vært et arnested og uhyre viktig for mange artister, fra Gåte til Highasakite, sier han.

Mandag ble det kjent at Brukbar/Blæst på Solsiden slår seg konkurs, etter at Trondheim kommune avslo å fornye skjenkebevillingen før helga. Med en gjeld på to millioner kroner, og ingen mulighet til å skjenke alkohol, så ikke styreleder Kristian Strand-Nustad noen annen mulighet enn å begjære oppbud.

Vanebo sier det mye snakk i konsertmiljøet om hvorvidt det er mulig å redde Blæst. Selv utelukker han ikke at han er aktuell som arrangør på utestedet.

Kamp om leiekontrakten

- Det er mange gode krefter i byen som er i tenkeboksen i forhold til Blæst 2017. Det er et fint lokale, midt i indrefileten på Solsiden, og det kommer til å bli kamp om leiekontrakten. Det er komplekst, og jeg har ikke svaret, men utelukker ikke at det er aktuelt for oss å arrangere konserter der, sier han.

På 1980-tallet jobbet Vanebo med Trondheim Liveforum, som arrangerte konserter på ulike steder i byen, uten at konsertstedet tok risikoen. Også Veita scene hadde en lignende ordning, forteller han.

- Jeg tror et snev av dugnadsinnsats er lurt i kommersiell klubbdrift, da får man også opp gode ideer, referanser og ikke minst et publikum. Når Trondheim Calling arrangeres på nyåret håper jeg Brukbar/Blæst fortsatt er en del av lysløypa.

- Det er trist at Trondheim mister en så viktig konsertscene, sier Kristoffer Lo fra Hoghasakite.

Sjef for Pstereofestivalen Bård Flikke var i år 2000 en av de gründerne bak den da nye scenen på Elvehavna.

- Det er et sted som har betydd mye for publikum, men også for artistene. Det er den første profesjonelle klubben i Trondheim som også er blitt lagt merke til utenfor byen, sier Flikke, som i en periode var daglig leder.

Vil komme noe nytt

De første par årene var Blæst en rendyrket elektronika/jazzklubb, inspirert av suksessen Blå i Oslo. Konsepter som Elektra og SuperReal (med Dj Olle Abstract) ble sendt direkte på NRK P3 og ga utestedet en nasjonal posisjon.

- Samtidig har det hele tiden vært bevegelse, og etter hvert ble Blæst en viktig rockeklubb. Johndoe hadde sitt store gjennombrudd der under Bylarm i 2003. Når både Familien og Blæst er borte har vi ingen lanseringsscene i Trondheim. Hvor skal de nye talentene få utvikle seg, spør Flikke.

KRONIKK: Svikt i musikklivets økosystem

Samtidig vil vakuumet etter de to scenene bidra til at det kommer noe nytt, tror Flikke. Men ikke nødvendigvis på samme sted og etter samme oppskrift som i dag.

- Da Blæst ble etablert var Solsiden ennå under utvikling. Det tok ti år å etablere Solsiden slik det er i dag. Sjansen er stor for at det blir noe annet enn konsertscene i lokalene. De mest kreative plassene er gjerne ikke der det er dyrest husleie, men der det er billigst.

- Det blir spekulasjoner, men jeg tviler på at det vil være mulig for Blæst å fortsette som klubb på samme sted som i dag, sier Kim Aasli, bookingsjef på Pstereo og tidligere booker og konseptutvikler på Blæst.

Kan komme dansk ølpub

Nåværende bookingansvarlig Andrew Annfinsen sier han kjenner til flere som er interesserte i å ta over leiekontrakten, fra kommersielt interesserte kjedekonsepter til oppriktig kulturinteresserte.

- Det viktigste er at de rette aktørene med både kapital og kulturvett finner sammen for å starte noe virkelig nytt, en scene og et konsept som klarer å samle den neste generasjonen av band og konsertgjengere. Om det blir på Solsiden, eller i nye og hittil ukjente lokaler, er egentlig ikke så viktig.

Bostyrer etter konkursen advokat Stein Knut Tonning ved Arntzen de Besche Advokatfirma opplyser at leieforholdet onsdag ble ført tilbake Solsiden AS.

- Det betyr at konkursboet er ute av lokalene. Hva huseier tenker å gjøre fremover har jeg ingen formening om, sier Tonning, som fremover kommer til å jobbe med salg av driftsmidler i konkursboet: Inventar, lyd- og lysutstyr og konsertscene.

Etter det Adresseavisen erfarer er en dansk ølpub blant dem som er interessert i å overta. Daglig leder i Solsiden AS Gustav Magnar Witzøe ønsker ikke å kommentere konkursen, men skriver i en tekstmelding:

- Når det gjelder lokalet så er vi på utkikk etter ny leietaker og vi skal informere dere så raskt vi har dette på plass.

Festivalsjef Bård Flikke og bookingsjef Kim Aasli i Pstereo tror vakuumet etter Brukbar/Blæst og Familien vil bidra til at kommer en ny scene. Men ikke nødvendigvis på samme sted og etter samme oppskrift som i dag. Foto: Kim Nygård