Cinemateket i Trondheim kan onsdag by på førpremiere på to nye kortfilmer av Hisham Zaman, mann bak Amanda-vinneren «Vinterland»(2007), «Før snøen faller»(2013) og «Brev til kongen»(2014). De to filmene er svært forskjellige og viser at regissøren behersker et større spekter i filmfortelling enn de første kinoviste filmene hans har vist.

Den korteste, «The Boy In The Picture», er en stilren bildefortelling i svart-hvitt om en liten gutt på vei til viktig begivenhet. Uten ord, med lyd og bilde og den uttrykksfulle gutten i sentrum, forteller filmen en interessant historie på 11 minutter. Den korteste filmen framstår likevel som en dyktig øvelse i stramt format, sammenlignet med «Hedda». Med unntak av blikket for barn og deres historie, skiller den seg fra regissørens øvrige filmer.

Martine Hammerstad og Jørgen Langhelle er gode som far og datter i en underfortalt novellefilm som på sitt beste er dirrende fin beskrivelse av det vonde, vanskelige og usagte i et drama med et barn mellom foreldrene i samlivstrøbbel. Finstemt drama hvor man som tilskuer er redd for både det som har skjedd og kan skje etter at faren plukker opp datteren på skolen og kjører med henne til hytta.

I større grad enn mange norske filmskapere har Zaman åpenbar forståelse av film som et visuelt medium. Bildene bygger dunkel stemning i vanskelig historie mellom far og datter. Det er befriende å se Vegar Hoel i helt annen rolle enn han vanligvis gjør, som i skurkerollen i «Børning 2». Her tilfører han ekstra ladet stemning når han ankommer hytta. Siste del av filmen er ikke like godt forløst som resten, men på sitt beste klarer «Hedda» å nærme seg det såre og vanskelige til levende film.

Les også kommentaren «En amandavinners død»