Det er ingen overraskelse at den andre filmen til Tom Ford som filmregissør er lekker å se på. Alt annet ville ha vært uventet. Den berømte motedesigneren leverte en særdeles imponerende og velkledd debutfilm med «A Single Man» i 2009. Den ga Colin Firth velfortjent Oscar-nominasjon for rollen som homofil litteraturprofessor.

«Nocturnal Animals» er basert på krimromanen «Tony & Susan» fra 1993 av Austin Wright som kom på norsk i 2013. På film er historien elegant sydd til en fortelling i flere lag med store kontraster. Noen av de beste filmskuespillerne i verden, en særdeles god polsk komponist og en omtrent like dyktig irsk fotograf, gjør at «Nocturnal Animals» stort sett ser ut og låter uforskammet godt.

Amy Adams gjør sin andre sterke rolle i høst (se henne for all del i «Arrival») som velstående gallerist i et gjennomdesignet, men tomt ekteskap. Ved filmens start får hun et bokmanus fra sin eksmann (Jake Gyllenhaal) til gjennomlesning. Parallelt med brokker fra hennes vei gjennom livet med tidligere og ny mann, ruller filmen ut eksmannens roman, «Nocturnal Animals» om en familie i trøbbel langs veien i Texas.

Det er en voldsom kontrast mellom scenene rundt forretnings- og kulturelite i Los Angeles og den brutale landeveisskrekken i Texas. Som en litt forsiktigere samlivsmiks av Nicolas Winding Refns skandalefilm av året «The Neon Demon» og Sam Peckinpahs i sin tid omtrent like skandaløse «Straw Dogs»(1971) klarer Tom Ford langt på vei å bygge uhygge og skape interesse for de forskjellige lagene i historien.

Det er fristende å lese inn tidsånd, Trump og dypere mening i oppgjøret mellom urban elite og enkle mennesker fra utkanten, i den vondeste historien i filmen. Det er nok å dra filmen for langt. Ford trenger ikke ned i det vonde og brutale i historien, men bruker det mest som rå kontrast, samt til å speile den velstående galleristens tomhet og livsvei.

Det er ikke ofte Amy Adams overstråles av andre skuespillere i en film, men den viktigste grunnen til at «Nocturnal Animals» er mer enn severdig til å være ujevn er Michael Shannon. Han spiller bister drapsetterforsker i Texas, med en mine og en tone som gjør hvert sekund han er på lerretet til dirrende filmfortelling. Sammen med Jeff Bridges' gryntende Texas Ranger i kinoaktuelle «Hell Or High Water» er de årets beste med pistol og «badge» på film.

«Nocturnal Animals» vakler både besnærende godt og litt irriterende mellom dekadent samlivsdrama og rå hevn-thriller. I midten ligger en roman og et miljø hvor alle før eller siden ender opp som en utgave av sin mor. Scenen med mor-datter-samtale mellom Laura Linney og Amy Adams viser hvor god filmskaper Tom Ford er på sitt beste. Den er det bokstavelig talt klasse over. I en film som nesten lever opp til sine høye ambisjoner.

Les også anmeldelsen av Tom Fords regidebut «A Single Man»