Eieren Odd Reitan bruker drøyt én milliard kroner på rehabiliteringen. Over 100 millioner kroner av dette er øremerket interiøret. Storhetstiden skal frem igjen. Britannia skal ikke transformeres til noe helt nytt, men moderniseres i tråd med hotellets identitet. Alle skal føle seg velkommen der. Tre av interiørarkitektene i oslobaserte Metropolis, ett av Norges største interiørarkitektfirma, snakker på inn- og utpust om Britannia hotell. Siden de fikk oppdraget, i konkurranse med tre andre firmaer, har de knapt tenkt på annet enn den britiskinspirerte bygningen midt i Trondheim sentrum.

- Britannia skal bli ett av de fineste hotellene i Norge, sier Hanne Arvik som er prosjektansvarlig og senior interiørarkitekt. Hun forelsket seg helt da hun bodde der for noen år tilbake. I Britannia altså. De andre to legger heller ikke skjul på at dette er noe langt mer enn bare en jobb. Det handler om «passion». Lidenskap. Amorøs begeistring.

Omfattende research

- Vi er så gira for dette prosjektet, fortsetter Arvik og forteller om befaringsrunder i korridorene der de har tatt bilder av listverk, tapeter, belysning og alt som kan være verdt å ta med seg i arbeidet med å finne det endelige uttrykket. Det nye Britannia. De har finstudert gamle bilder, gamle planløsninger, og stilepoker.

- Vi har funnet en rekke eldgamle avisklipp fra engelske aviser der det er en annonse med Britannia for å få den engelske overklassen til å komme til Trondheim. De reklamerte blant annet med at hotellet hadde strøm og heis. Det er et utrolig spennende hotell med en lang, lang historie, sier, Hanne Gathe, senior interiørarkitekt, og legger til at farfaren hennes pleide å svinge seg i Speilsalen på Britannia da han var ung.

Skape liv i hotellet

- Det er jo den eldre generasjonen som har hørt om Britannia, men vi ønsker å lage det slik at den yngre delen av befolkningen også får lyst til å bruke det. Vi skal få det til å skinne igjen, sier Linda Gram Egede-Nissen, som er prosjektleder og senior interiørarkitekt, og sikter til at Britannia tidligere var mest for «upper class». Det var de bemidlede som brukte hotellet.

Det var et sted for store anledninger. Bryllup. Konfirmasjoner. 60-års dager.

- Tanken nå er at det skal bli en storstue for hele Trondheims befolkning, ikke bare for hotellets gjester. Det skal bli mulig å både ta en kaffe med en venninne, og den store, flotte middagen, sier Arvik.

Ingen plastpalmer

- Vi vil gjerne åpne hotellet med flere innganger slik at det blir lettere å komme inn til barområdet eller bespisningstedene. Du må ikke innom en resepsjon for å ta en kaffe i Britannia, sier Egede-Nissen, og tilføyer at de ønsker å beholde Palmehaven som det ærverdige rommet. De vil gjenskape hagerommet med vekster og lys. Hente frem den gode følelsen. Få det til å funkle igjen.

- Selve bygningen ser jo ut som om den er tatt rett ut fra Mayfair-området i London. Det er ikke et typisk trondheimsbygg, men har en spesiell arkitektur, sier Gathe som har jobbet elleve år som interiørarkitekt i London. Og retningen på Britannia dreier mot London, og store, klassiske bygg.

Ikke bare hotellgjester

- I London blir hotellene brukt av byens befolkning, ikke bare hotellgjester. Der er det helt vanlig at folk benytter seg av barene og restaurantene i hotellene. Og der er det helt innafor at du har 20-åringer og 80-åringer på samme sted. Den blandingen, sier Gathe.

- Det skal vi få til på Britannia i Trondheim. Trondheim skal bli mer trendy enn Oslo, tilføyer Arvik.

- Hva er nøkkelen for å få til det?

- Det handler om å differensiere konseptene i hotellet. Du kan ikke ha flere like serveringssteder. Det kan ikke være hvite duker overalt. Du skal finne ditt område som du er komfortabel med, sier Gathe.

- Vi må jobbe med tydelighet, slik at du forstår godt hva slags sted det er. Du skal vite hva du får, og ikke bli engstelig når regningen kommer, legger Egede-Nissen til.

Det blir fortsatt minst tre bespisningsområder og ett barområde. Det blir en ny restaurant der «Hjørnet» ligger, og underetasjen blir også et spisested. Men de har ikke landet konseptene og navn på de nye restaurantene. De er så vidt i gang med tegneprosessen.

Nye utelivstrender

- I London har du alle mulige varianter av Afternoon Tea. Fra ung til gammel som « Alice i Wonderland», Mad Hatter, tea-party, cocktail og champagne til den klassiske med te-potten, sier Gathe.

- Det handler ikke bare om å lage et pent interiør, men vi må gå i dybden og i margen av Britannia. Skule til historien, sier Arvik.

De har jevnlige møter med antikvariske myndigheter der de diskuterer hva som er viktig å ivareta. Byantikvar Mette Bye i Trondheim kommune synes interiørarkitektene er inne på et godt spor.

- Folk er veldig opptatt av Britannia og det er bra at det er flere som diskuterer hvordan det skal bli. For oss handler det om å bevare kvaliteter som fortsatt kan brukes, og spørsmålet er om man da skal bygge nytt eller ta tak i det hotellet allerede har, sier Bye og tilføyer at mange lurer på om det vil være spor av Arne Korsmos ombygging fra 1960-tallet.

- Elementer fra Korsmos oppussing vil bli tatt vare på. Ellers er vi spesielt opptatt av Palmehaven med for-rommet, den såkalte bibliotekbaren, og de historiske rommene som er en del av det vi kan kalle hotellets offentlige arealer, sier Bye.

Malt og malt og malt og malt

- Det er mange epoker som har satt sitt preg på Britannia, og nesten hver eneste hotelldirektør har pusset opp, supplerer Egede-Nissen.

- Kvalitet er stikkordet for oppussingen nå. Og der er vi veldig heldige som har en som er villig til å betale for dette, og som virkelig vil ta vare på hotellet. Ivareta en drøm, sier Gathe.

Britannia får britisk, klassisk og moderne stil: - Selve bygningen ser jo ut som om den er tatt rett ut fra Mayfair-området i London. Det er ikke et typisk trondheimsbygg, men har en spesiell arkitektur, i følge interiørarkitektene som har fått oppdraget med å innrede Britannia. Foto: Morten Antonsen
Ser til London: - Britannia skal bli tilgjengelig for alle, i en moderne, klassisk og britisk stil, ifølge interiørarkitektene Linda Gram Egede-Nissen, Hanne Arvik og Hanne Gathe som har fått oppdraget med å innrede Britannia. Foran ligger hunden Iben.
Vil appellere til unge: - Det er jo den eldre generasjonen som har hørt om Britannia, men vi ønsker å lage det slik at den yngre delen av befolkningen også får lyst til å bruke det, sier Hanne Arvik , Hanne Gathe og Linda Gram Egede-Nissen, interiørarkitekter i Metropolis skal jobbe med Brittania hotell. Foto: foto Kristin Svorte