Denne italienske samlivskomedien med tragikomisk motor fikk publikumsprisen under filmfestivalen i Haugesund i høst. Sannsynligvis fordi den kombinerer nordmenns bilde av et skikkelig italiensk måltid med godt i glassene, med en utspekulert effektiv motor, i form av mobiltelefoner.

Les også anmeldelsen av årets beste julepremiere «Toni Erdmann»

Tre og et halvt vennepar samles til middag og fest. En av dem foreslår at de alle skal legge mobiltelefonene på bordet og lese opp meldinger og mailer som tikker inn, samt ta samtaler med høyttaler. Ingen tør legge ned veto mot leken. Når kvelden omsider er over, er det mye rot og rart som har kommet på bordet.

Paolo Genoveses film er et velskrudd drama, som spiller godt på typer og blikk i tragikomisk opprulling av hemmeligheter og løgner over et stort spekter i vennegjengen. Filmens svakhet er at den kanskje presenterer litt for mange retter og drama på bordet, samt at den trekker noen av trådene vel langt i siste akt.

Samtidig er filmen godt pakket med morsomme, såre og ganske skarpe observasjoner av par- og gruppedynamikk mellom mennesker som tror de kjenner hverandre bedre enn de egentlig gjør.

Som ganske godt skrevet og spilt fjernsynsteater på kino, er «Perfekte Fremmede» et severdig eksempel på at en film kan komme ganske langt med en god idé og en smart dramatisk motor. Til skrekkblandet fryd for så vel rollefigurer som publikum.

Filmen har premiere på kino 1.juledag

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG