For én måned siden var han i Trondheim og spilte i «Natten før julaften», hvor han også var regissør. På nyttårsaften ankom han New Zealand, der han har roller i både «Othello» og «Much Ado About Nothing».

- Det er jo to teaterstykker, men det er «Othello-jobben» som er kirsebæra for min del, sier Smestad som skal spille rollen som «Iago». En karakter som er kjent for å være en av verdenslitteraturens største skurker.

Mye manus

Teaterstykkene fremføres i «Pop-up Globe», hvilket er en tilnærmet kopi av teateret i London «The Globe», hvor de viser Shakespeares stykker. «Pop-up Globe» ble satt opp for første gang i fjor, og skal i år vare i nesten tre måneder.

- Billettene selger som hakka møkk allerede, det virker som om folk her digger det – uten at jeg har opplevd det selv ennå, sier han og forteller at det i forrige sesong ble solgt over 100 000 billetter til sammen.

Smestad, som er halvt norsk og halvt tyrkisk forteller at denne rollen helt klart er hans største hittil, også i antall ord. Allerede første øvingsdag måtte hele manuset være innøvd.

-Det er en fantastisk utfordring å begi seg ut på "honest Iago", som han konstant refereres til i stykket. Han er muligens også den eneste av Shakespeares karakterer som faktisk lyver til publikum. En veldig kompleks og spennende rolle altså, sier han.

Han dro på audition til rollene i London i juni, og anslår at rundt 1200 personer søkte seg til auditionene som ble holdt der og i New Zealand. I slutten av oktober fikk han vite om jobben.

- Jeg kunne jo ikke si nei til dette, tenkte jeg.

Langt unna hjemme

Smestad kommer opprinnelig fra Lerkendal i Trondheim, og har nå base i London. Gjennom frilansingen reiser han mye, men så langt unna hjemme som New Zealand har han aldri vært før.

- Det er absolutt et eventyr. Det er stas å kunne jobbe på forskjellige plasser og oppleve forskjellige kulturer. Her i New Zealand er jo urfolket maoriene og den kulturen er derfor veldig stor her. Det er spennende, og masse å lære hver dag.

Etter at han studerte i Verdal begynte han på skuespillerskolen Ophelia i København hvor han fikk «blod på tann». Det var her interessen for Shakespeare virkelig startet. På grunn av dette satset han alt og søkte seg inn på «Royal Central School of Speech and Drama» i London, hvor han endte opp med å få rollen som «Antony» i «Antony and Cleopatra» i avgangsproduksjonen.

Ligger i genene

Foreldrene hans er begge kunstnere, mor er både billedkunster og skulptør og far jazzmusiker og komponist.

- Jeg er jo arvelig belastet av alt mamma og pappa har gjort. De har farta mye opp gjennom tidene, mamma har jobba som danser i gresk folkedans og gjort mye sprell, sier Smestad.

Han utdyper «arvelig belastet» med at han synes det er spennende med nomadetilværelsen, som kommer veldig naturlig for han.

- Så vidt jeg vet har vi bare ett liv – og jeg vil gjøre det meste ut av det. Å kunne reise rundt og holde på med det jeg elsker, det er jo digg å gjøre det. New Zealand blir bare en ny arena å gjøre dette på, men samtidig oppleve en helt annen kultur som jeg ikke er kjent med fra før.

Smestad forteller at han føler seg heldig som har fått muligheten til å holde på med det han vil.

- Det er jo ikke bare lett å jobbe frilans. Det er ikke alltid det går slag i slag med jobbene, men sånn er det bare. Det er jo det livet jeg har valgt.

Har du husket å stemme på dine favoritter i årets Ut-Awards? Det kan du gjøre her.

Gruppebilde av alle i produksjonen ved første prøvedag. Bygging av teateret foregår i bakgrunnen. Foto: Pop-Up Globe