I oktober lanserte Sundland, som er fra Nardo i Trondheim, en egen kleskolleksjon med treningsklær. Klærne har fått merket Faser Active, og består av løpetightser, topper, strømper og jakker til trening, samt komfortable jakker og bukser i softshell og fleece.

- Foreløpig har salget gått bra, overraskende bra, men jeg er nødt til å kjøre på med enda mer markedsføring. Markedsføringen foregår utelukkende på sosiale medier, sier Magnhild Lauvsnes Sundland.

Motedesign i Miami

27-åringen har en bachelor i kunst og motedesign fra Miami International University i USA, og studerte senere fransk couture i Paris. I flere år jobbet hun lange dager som såkalt studio-assistent eller designer assistent i både London og København. Hun har blant annet designet for merket B-side by Walé, klær som artister som Rihanna og Beoyncé er blitt observert i. I Danmark jobbet hun for Charlotte Eskildsen/Designers Remix.

- Jeg har hatt alt fra jobber hvor jeg har hatt åtte assistenter under meg, til underbetale eller ubetalte jobber der jeg var nederst på rangstigen. Men jeg har lært mye – også av feil – og skjønte at det var smart å jobbe for små, ukjente merker. Da fikk jeg større ansvar, innflytelse og lærte mer. For de større, etablerte merkene blir du gjerne plassert bakerst med å sortere kleshengere. Etter noen år i bransjen må du imidlertid ta et valg om hvordan du vil leve og jobbe, og jeg valgte å dra tilbake til Trondheim.

Innovasjon Norge

Da hun kom tilbake til Trondheim for fire år siden, fikk hun deltidsjobb som instruktør ved treningskjeden Fresh Fitness. Naturlig nok ble hun opptatt av treningsklær og hun fikk ideen om å designe en egen kolleksjon.

- Jeg har opptatt av klærne både skal være trendy og funksjonelle, og for å sikre god kvalitet og etisk handel er klærne produsert i Portugal og ikke i Asia som er ganske vanlig. For å sikre at tøyet tørker raskt, er det brukt spesielle vevteknikker – og ikke kjemikalier, sier Magnhild.

Hun har tatt gründerkurs og har fått etablererstøtte fra Innovasjon Norge for å utvikle merket.

- Markedet for trenings- og fritidsbekledning er økende, samtidig er det både dyrt og knallhardt å drive sin egen business med produksjon i liten skala. Innovasjon Norge gir ikke mye støtte til motedesign, men jeg var heldig å få støtte fordi jeg lager treningsklær hvor nye stoffer og design tas i bruk.

Effektiv Facebook-annonsering

Magnhild bruker sosiale medier, Facebook, Snap og Instagram, for å markedsføre klærne. Hun har knyttet til seg såkalte ambassadører – både i Norge, Miami og Namibia – som viser fram Faser-klær på blant annet bildedelings-appen Instagram. Ambassadører er nærmest blitt en ny yrkesgruppe som lever av å markedsføre andres produkter verden over. I stedet for å bruke mange tusen kroner på en trykt annonse i en avis eller et magasin, er det dessuten mye mer effektivt å reklamere på sosiale medier.

- Folk er pålogget nærmest døgnet rundt, og jeg kan umiddelbart se responsen på det jeg markedsfører. Kjøper du annonseplass på Facebook, kan du se alder, kjønn, bosted og når på dagen annonsen får flest treff, og du ser derfor raskt hvilke klær som slår best an. På en effektiv måte ser jeg hvem som er målgruppen og jeg kan tilpasse designen deretter. Når det er sagt, det fine med å designe treningstøy er at det er et stort spenn i målgruppa. Den samme løpetightsen kan brukes av en 18-åring og en 45-åring.

Funksjonell mote: Magnhild Sundland (27) hatet å trene, men fikk sansen for fysisk fostring da hun begynte som resepsjonist på treningssenter i Trondheim for noen år siden. - Jeg ble også interessert i treningstøy, sier Magnhild som i fjor høst lanserte sin egen kolleksjon med treningsklær. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen
- Marked for treningsklær: - Treningsklær er blitt mote, og det er derfor et stort marked for denne typen klær, sier Magnhild Sundland, trondheimskvinnen bak merket Faser. Foto: Christopher Brown
Tøff bransje: Magnhild Sundland har jobbet for knapper og glansbilder i en tøff motebransje. - Men jeg har lært utrolig mye som jeg har tatt med meg i utviklingen av eget merke. Her er Magnhild (til høyre) avbildet i forbindelse med et moteshow for danske Designers Remix som hun tidligere har jobbet for. Foto: Magnhild Sundland