«The bird catcher» følger en ung jødisk jente sin kamp for å overleve i nazi-okkuperte Norge, og handlingen er lagt til Trondheim.
Hva synes vår anmelder om helgens kinofilmer?
I norsk sammenheng er dette en stor produksjon hvor 70-80 personer er involvert, og crewet er det beste fra norsk filmbransje med erfaring fra filmer som blant annet «Kongens nei», «Max Manus», «Kon-Tiki» og «Snømannen», forteller Morten Smidesang, styreleder i Film In Norway.
- Store skandinaviske navn
Produksjonsselskapet med base i Trondheim, som også lager mye reklamefilm, er såkalt serviceprodusent for britene, og skaffer både crew, skuespillere, planlegger samt tilrettelegger for gjennomføringen av innspillingen. Regissør er briten Ross Clarke.
- Skuespillere er ikke offentlig ennå, men det er store skandinaviske navn, sier Smidesang.
Filmen skal etter planen ut på det internasjonale markedet, og Smidesang mener filmen er glimrende trondheimsreklame.
- Filmen skal skytes på noen av byens flotteste steder, blant annet Bakklandet og Gamle bybru, samt noen skjulte perler i byen.
Trenger hjelp fra trondhjemmere
Men produksjonsselskapet har bruk for flere lokasjoner, og er på jakt etter en eller to leiligheter i bymiljøet som kan se ut som de er fra 1940-tallet. Nå etterlyser de trondhjemmere som kunne tenke seg å låne bort leiligheten i en til to uker, sier produksjonsleder Bente Maalen.
- Vi har behov for å bruke et par rom, men interiøret trenger ikke å se ut som 40-tallet. Vi kan ta bort både møbler og eventuelt vinkle bort fastmonterte ting som eksempelvis en flatskjerm. Det viktigste er at vinduer, dører, tak og vegger ser ut slik de kunne ha gjort under andre verdenskrig. Om noen har et hus eller leilighet med fasade, inngangsparti og trappeløp med samme tidskoloritt, er det enda bedre. Da har vi mulighet til å filme hele veien inn, sier Maalen.
Det er opprettet en Facebook-gruppe – Locations Trondheim – hvor potensielle bidragsytere kan komme med tips.
Maalen vil ikke si hvor stort budsjett den britiske spillefilmen har.
- Men det er en stor produksjon. Ikke på størrelse med en Hollywood-film, men stor i norsk sammenheng, sier Maalen.