Gutten var nemlig Lillebjørn Nilsen og jenta han var forelsket i var Kari Svendsen.

Han gikk hardt inn for oppgaven, laget sin egen ukulele, tok den med til stormagasinet Steen & Strøm som den gang ikke bare hadde foto- men også plateinnspillings-automat.

Les også om da Lillebjørn ble innlemmet i Hall of Fame

Der sang han «Happy Birthday» med ukulele-akkompagnement, han tegnet cover til plata og overrakte den til drømmejenta; som smeltet fullstendig.

Dolphins i 1966

Lillebjørn og Kari skulle bli helt sentrale i den norske visebølgen hvis start kan tidfestes til etableringen av viseklubben Dolphins i Oslo i 1966, og som sto på med full styrke til den tilsynelatende døde ut ved inngangen til 1980-tallet.

Les også om da Øystein Sunde, Knutsen & Ludvigsen og Delillos ble innlemmet i Hall Of Fame

- Dette er en utstilling vi har hatt lyst til å lage i mange år, sier utstillingsansvarlig for «Viser er så mangt» som åpner på Rockheim 29. mars og vil stå ut året.

De internasjonale inspirasjonskildene

I tillegg til den etablerte storhetstiden med markerte utøvere som Lillebjørn, Finn Kalvik, Ole Paus, Øystein Sunde, Lars Klevstrand, Hege Tunaal og inspirasjonskildene Birgitte Grimstad og Alf Cranner, ser utstillingen også tilbake og frem i tid. Den vil favne visekunstnere som Prøysen, Sandbeck og Otto Nilsen på 50-tallet, og de viktigste internasjonale inspirasjonskildene, de store svenske trubadurene, britisk folkrock og amerikanske protestsangerne.

LES OGSÅ: Pete Seeger er død, 93 år gammel

Utstillingen vil bestå av konkrete gjenstander, som Nilsens ukulele, skriftlig materiale som tekstskisser, notatbøker osv., platecover og plakater og historiske filmopptak fra visefestivaler og klubbkvelder – men det viktigste elementet denne gangen er intervjuer med sjangerens sentrale aktører.

Intervjuet 40 sentrale artister

- Vi har gjort dybdeintervjuer med cirka 40 sentrale artister, og videoopptakene blir helt sentrale i utstillingen. Det var morsomt å registrere at alle har sin egen definisjon på hva en vise er, og sin egen tolkning av hva som skjedde med sjangeren på åttitallet, sier Nilsen.

Rockheims egen definisjon av viser kan vel kanskje leses ut av utstillingstittelen «En vise er så mangt». De tar i hvert fall ikke avstand fra enkelts mening om at det er rapperne som er nåtidens visesangere. To sentrale norske hiphop-artister er blant dem som er intervjuet for utstillingen.

- Så er det så mange andre underavdelinger av viser, fra den knallharde politiske visa via den vare kjærlighetssangen til rene humoristiske traller.

LES OGSÅ: Det politiske plateselskapet startet som en folkelig suksess og endte med konkurs

Livskraftig miljø over hele landet

- Utøverne som er navngitt nå er alle sentralt plassert i Oslo, men visebølgen var vel svært desentralisert?

- Det vil utstillingen definitivt reflektere. Den nordnorske visebølgen vil blant annet bli ekstra grundig dokumentert, og det skal etableres et stort Norges-kart der visefestivaler og viseklubber blir markert. Det er en utrolig utbredelse, også i dag.

Det er 80 registrerte viseklubber i Norge, og vi vil samarbeide med dette livskraftige miljøet med forskjellige arrangementer utover dette året, sier Terje Nilsen. Noen uker før utstillingsåpningen, 5. mars, blir det konsert med Rudolf Nilsen-prosjektet «På Stengrunn» – med mange sentrale artister: Lillebjørn Nilsen, Carl Morten Iversen, Kari Svendsen, Jon Arne Corell, Steinar Ofsdal og Lars Klevstrand.

Klenodier i visehistorien: Utstillingsansvarlig Terje Nilsen viser frem den første ukulelen og den første innspilte singlen til Lillebjørn Nilsen som vil være en del av utstillingen «En vise kan være så mangt». Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Årets utstilling: Den store visebølgen på 60- og 70-tallet er tema for hovedutstillingen på Rockheim i år. «Ei vise er så mangt» åpner 29. mars. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen