32 år etter at hun var Edderkoppkvinnen i «Edderkoppkvinnens kyss» og 41 år etter 70-tallsmarkøren «Dona Flor og hennes to ektemenn», leverer Sonia Braga et sprakende filmcomeback som sta, sexy 65-åring som nekter å gi etter for griske eiendomsutviklere i Brasil.

I de drøyt 30 åra som har gått, har den brasilianske divaen spilt mest i tv-serier, særlig i USA, deriblant «Sex og singelliv». Rollen som Clara i Kleber Mendonça Filhos «Aquarius» er hennes livs filmrolle.

Les også anmeldelsen av Margreth Olins dokumentar «Barndom»

Filho er den mest løfterike brasilianske filmskaperen i dag. Han vakte internasjonal oppsikt med debuten «Neighbouring Sounds» i 2012 rundt vakthold i et boligområde for velstående. Hans andre film er bredere, mer tradisjonell og enda bedre, løftet av fantastiske Braga.

Hun spiller en enke og pensjonert musikk-kritiker (med omfangsrik LP-samling) som ikke lar latt seg kjøpe ut av en eiendomsutvikler. Han ønsker å bygge luksusblokk der hennes toetasjes leilighetskompleks ligger, ved stranda i byen Recife. Sammen med hushjelpen holder Clara stand, med vin, musikk, sex og daglige bad på stranda utenfor, med tilbakeblikk på yngre og villere dager.

Det er ikke ofte kvinner i 60-åra skildres med en kraft og sensualitet som i «Aquarius». Hennes voksne barn prøver å overtale henne til å selge, men med støtte fra barnebarn og venninner står Clara på sitt, i et eminent drama om motstandens etikk og estetikk.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG