For tyve år siden gikk Preben Oosterhof og Andreas Hertzberg inn for ideen om å skape sin egen arbeidsplass i Trondheim. Det var egentlig ikke så farlig hva de skulle åpne, så lenge de kunne være sin egen sjef og skape et levebrød.

- Dromedar kunne like gjerne ha vært en grønnsakhandel på den tiden. Vi skulle bare starte vår egen arbeidsplass. Men så fanget vi opp at det begynte å utvikle seg en kaffebarkultur i Oslo, forteller Oosterhof.

Ingen barista

De håpet at kulturen ville slå an i Trondheim også, og åpnet derfor sin førse kaffebar på Bakklandet 19. mars 1997. Ingen av dem var utdannet innen baristafaget, men hadde friskt mot og et mål om å selge caffè latte og cappuccino til kaffetraktende trøndere.

- Den gangen hadde vi ikke snøring på hva vi holdt på med. Det som gjorde at vi utviklet håndverket og faget, var kaffemiljøet og felles interesse, forteller gründeren.

Det var særlig nabolaget som favnet om kaffebaren i starten, men med tiden utviklet Dromedar seg til å bli noe større. I dag sysselsetter de rundt hundre ansatte, og har kafeer i Trondheim, Ålesund og Bergen, i tillegg til et eget bakeri.

- Vinnere innenfor vårt fagfelt

Oosterhof forteller at Bakklandet ikke var like mye besøkt i 1997 som nå, og at det tok litt tid å få området til å blomstre. Men byens 1000-årsjubileum den påfølgende sommeren, var med på å løfte interessen.

- Det var vel den sommeren at Bakklandet ble ordentlig oppdaget av folket. Vi var heldige som fikk bli med på å fargelegge bydelen fra starten av, i godt følge av Skydsstationen.

Han tror at Dromedar på mange måter har vært med på å definere utviklingen av kafékulturen i Trondheim i løpet av sin levetid.

- Serveringsbransjen er en bransje hvor folk åpner, ramler sammen og går konkurs. Men vi har klart å holde oss stabile og drive en arbeidsplass i tyve år ved å selge mat og drikke. Det er jeg veldig stolt over.

Oosterhof tror at fokus på nærmiljø og godt håndverk er grunnen til at Dromedar har klart seg så bra gjennom de to tiårene.

- Hver kunde er superviktig fordi vi ikke lever av festdagene eller finværsdagene. Vi lever av dagene det sprutregner, hvor stamkundene kommer likevel. I tillegg holder håndverket som vi jobber med hver dag på gateplan, et så bra nivå at vi konkurrerer både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Der Rosenborg er vinnere av Tippeligaen, er vi vinnere innenfor vårt fagfelt, forteller han.

Røykeloven førte til stor vekst

- De første fem årene av Dromedars levetid ville jeg aldri gjort om igjen. Det var beintøft, og man måtte snu på hver krone for å få det til å gå rundt, forteller han.

Likevel var det aldri et alternativ å gi opp.

- Vi var i en fase hvor viljen til å lykkes var stor. Du så ikke på hva du fikk betalt, men heller hva du fikk til.

Oosterhof forteller at hjulene for alvor begynte å rulle da røykeloven ble innført.

- Dagen før den trådte i kraft tenkte vi at det kom til å gå skikkelig galt, og at vi kom til å gå konkurs. Men fra dag én økte omsetningen med 30 til 40 prosent.

Han tror mye av grunnen var at de fikk åpnet opp arealene for alle kundene.

- Vi fikk dermed flere kunder og mer plass. Det var et veiskille, forteller han.

I et stadig voksende kaffebarmarked, er ikke Oosterhof redd for at internasjonale kjeder skal ta over markedet. Han forteller at den norske kaffebarkulturen er skapt av norske gründere, og at det fortsatt er de lokale som har den største delen av dette markedet i Norge.

- Det er ikke bare enkelt å konkurrere mot oss lokale, fordi kvaliteten på landets kaffebarer er veldig høyt. Det samme gjelder råvarene vi bruker. Her i Norge er man bortskjemt med bra kvalitet, og det er en styrke for oss.

Den gang da: Bilde fra august 1997 som viser hvordan Dromedar så ut for 20 år siden. Foto: Torkel F. Bergstøl
Kaffekunst: I dag er Dromedar ledende innen kunsten å lage kaffe. De er opptatt av godt håndverk, og har deltar årlig i flere internasjonale og nasjonale baristakonkurranser. Gründer Preben Oosterhof tror at kaffebaren har ovelevd på grunn av råvarer, det gode håndverket og nærmiljøet. Foto: Espen Bakken, Adresseavisen