De første sesongene av Broadchurch er et av høydepunktene i britisk tv-drama de siste årene, og mange har vært spent på fortsettelsen.

2. påskedag vises de to første episodene av tredje sesong, og jeg tipper responsen vil være delt. Noen vil finne det for grått, noen vil føle handlingen ikke kommer riktig i gang – andre vil bli begeistret for seriøsiteten i prosjektet.

Jeg var innom alle disse reaksjonene i løpet av de to episodene, men mest er jeg begeistret.

Det må ha vært fristende å hengi seg til fiffige fortellerteknikker, et outrert persongalleri og sære intriger i håp om å beholde kredibilitet hos de hippe. Det må ha vært fristende å finne en mer «fancy» forbrytelse enn at en kvinne rundt 40 blir voldtatt under en fest. Slikt anmeldes vel hver helg i et større politidistrikt?

Men nettopp dette valget gjør historien sterk. Fornedrelsen og avmakten til den overgrepsutsatte vises i full bredde, og hun blir tatt på fullt alvor av den (nå kanskje noe mindre) kyniske kriminalbetjent Alec Hardy (David Tennant) og (den fortsatt like) empatiske politikonstabelen Ellie Miller (Olivia Colman), men etterforskningen hemmes av at forbrytelsen ikke prioriteres høyere opp i systemet.

Det brukes tid på omstendelige avhør og møysommelig åstedsgranskning, og vi blir presentert for et knippe mistenkte: offerets eksmann, hennes faste minicab-sjåfør og venninnens ektemann.

Vi treffer også igjen gamle kjenninger i den ikke særlig glamorøse badebyen Broadchurch. Første sesong hadde utgangspunkt i drapet på unge Danny, andre sesong endte med at den mistenkte drapsmannen (Ellies mann) ble frikjent. Lokalsamfunnet er fortsatt rystet. De to politietterforskerne er selv temmelig skadeskutt, og ikke minst sliter Dannys foreldre med å finne ut av det. Det koker under overflaten.

Byen trues også av sentraliserende utviklingstrekk, lokalavisens redaktør blir beordret inn til medieselskapets hovedkontor i London. «Det finnes mange måter å definere lokal på», sier hennes unge konsernredaktør.

Det finnes mange måter å definere tv-krim på også, og selv om det er håpløst å gi karakter for en serie etter to episoder, må den foreløpige konklusjonen være at skaperne av «Broadchurch» har gjort et modig valg for sesong tre som virker lovende på de fleste plan.

Anmeldelsen er basert på de to første episodene.

Anmeldt av OLE JACOB HOEL