Det danske kulturmagasinet Soundvenue kåret denne uka, ved hjelp av 115 danske filmfolk, de 25 beste danske filmene dette årtusen. På 14. plass og som eneste film fra i år eller fjor, troner «Underverden», på ei liste toppet av Lars von Triers «Dogville» (2003). Siden premieren i Danmark i januar er «Underverden» sett av 180 000 i hjemlandet.

Regissør Fenar Ahmad har uttalt at han tar sikte på å bli dansk films Zlatan. Det er en del å bli imponert av i «Underverden», men dens pene plassering på lista over de beste danske filmene etter årtusenskiftet er nok også et uttrykk for at dansk film var minst ett hakk bedre i forrige årtusen.

Les anmeldelsen av flott finsk debutfilm, «Bokseren som ble forelsket»

Det interessante og løfterike ved «Underverden» er at den er en film som går røft løs på vår egen tid. Inspirert av amerikansk sjangerfilm, serveres en brutal underholdningsfilm om hevn, integrering og identitet, med en dansk-irakisk lege som tar rollen som en slags dansk Batman for å hevne drapet på sin lillebror.

«Underverden» er en thriller som tematiserer det flerkulturelle Danmark i røff actionfilm på et vis ingen norsk film har klart i så bred målestokk. Ganske avgjørende for at filmen lykkes med relativt forslitt oppskrift, er Dar Salim i hovedrollen som den velintegrerte legen Zaid. Ved filmens start venter han sitt første barn med sin danske kone og jobber som kirurg i København.

Som en slags dansk Vin Diesel med litt flere ansiktsuttrykk, trår Salim etter hvert fram som en hevner i «Underverden». I filmens intense, gode åpningsscene møter vi lillebroren til legen, som motvillig bankraner sammen med dårlige venner fra strøket brødrene vokste opp i.

De to scenene med lillebroren i starten av filmen, bereder grunnen for et hevndrama av typen actionfilm lett tyr til. Om en tilsynelatende fornuftig mann som i sorg og sinne griper til vold, for å hevne seg og familien. Uten hensyn til at det drar venner og hjelpere med i voldsspiralen, mens den gravide ektefellen blir stadig mer ensom på utsiden.

Litt som «Pusher»-filmene var tøffere i trynet enn god på drama, mister «Underverden» litt av grepet når brutaliteten skrus til noen hakk. I lyd og bilde er det likevel kompetent og effektiv filmfortelling, med nikk til amerikanske forbilder. Legen trener seg til kamp som en slags Rocky, med jogging i hettegenser under betongbru. Han får deretter et snev av Batman over seg, når han med maske, våpen og kjøretøy går løs på skumle dansker fra Midtøsten.

Som mange filmer om maskulin hevn, havner «Underverden» litt på tomgang i sin egen hevngjerrighet i finalen. En god og interessant scene hvor legesønnen langer ut mot foreldrenes manglende vilje til integrering i Danmark, slippes for lett. Likevel er det en god del å bli imponert av, i en røff, effektiv actionthriller som ser ut og låter som en nordisk samtidsthriller.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av den premieraktuelle norske grøsseren «Lyst»