- Dette blir en svært viktig lansering fra E.C. Dahls, sier ølambassadør Kristian Berger om de tre ølene som også blir å få i butikker fra 2. mai av.

Dahls pils er fortsatt kjerneproduktet for E.C. Dahls, men det er en øltype som stort sett bare er tilgjengelig i Midt-Norge.

Reina Saison, 500 Lager og York IPA er de tre nye øltypene som er utviklet av bryggerimester Wolfgang Lindell og brygget på E.C. Dahls i Strandveien.

Også ved nyåpningen av EC Dahls bryggeri i fjor, ble det lansert tre øltyper: Pepra Saison, Bolt IPA og Lamo Wit. Det er sterkøl, solgt på utesteder og Vinmonopolet. De tre nye øltypene har alle 4, 6 prosent alkoholstyrke, og selges på vanlige butikker.

- 70–80 prosent av omsetningen av øl i Norge er i butikk. Salg på puber og restauranter, samt vinmonopol utgjør resten. Så det er et viktig marked å komme inn i, selv om disse kommer inn under segmentet håndverksøl, ikke der det virkelige volumet er, sier Kristian Berger. De tre nye øltypene vil i første omgang kun være å få på flaske og ikke på fat.

Sesongøl oppkalt etter bydelen

Det kan virke som bryggeriet har spesielle forventninger til Reina Saison, oppkalt etter bydelen der bryggeriet ligger. Eller om en skal være pinlig korrekt: bydelen der cirka halvparten av bryggeriet ligger.

- Saison er belgisk sesongøl, brygget for at landarbeidere skulle klare seg gjennom harde arbeidsdager i sommervarmen. Det var opprinnelig landbruksland her hvor bryggeriet ble anlagt, så det passer bra sånn, sier Berger om ølet, som inneholder humle av både Ella og Bravo-typen, er ufiltrert og utpreget «lett å drikke».

Jubileum for renhetsloven

500 Lager er en filtrert øl, en videreføring av et mindre parti brygget i april i fjor, på dagen for 500-årsjubileet for den tyske renhetsloven – som norsk øl ble brygget etter i mange hundre år. Det er en lager av bayertype, som vil passe godt til mat.

Det siste ølet er en ufiltrert session IPA oppkalt etter den britiske byen York, som fikk navnet etter at vikingenes Jorvik. Ølet ble laget inspirert av et besøk i Brooklyn Brewery i fjor. Navnet er en lek med at verden er liten, uten norske vikingers navnevalg for drøyt tusen år siden, ville ikke New York het New York i dag.

- Det er morsomt å presentere nye øltyper nå. Folk er nysgjerrige på alt som er nytt, sier Berger.

- Men hvor lenge vil da interessen for hvert øl da holde seg? Hvor lenge vil disse øltypene være på markedet?

- Det gjenstår å se. Kanskje vil to av disse vil være tilgjengelig neste år på denne tiden, mens ett er erstattet av noe nytt. Det kommer an på responsen, sier Berger. -We brew what people drink, utdyper Lindell.

Brygger øl for Brooklyn Brewery

Det skjer mye på Dahls for tiden. De har nettopp gjennomført en konferanse der alle de større og mange av de noe mindre bryggeriene i Norge, med seminarer med sentrale internasjonale bryggere var representert. I tillegg sto de som arrangør for norgesmesterskap i hjemmebrygging sist helg.

I tillegg til de tre nye egne øltypene, brygger E.C. Dahls i Strandveien det nye sterkølet Defender for Brooklyn Brewery. Det selges allerede i Sverige og Danmark.

Men på messen Øl+ på Royal Garden førstkommende tirsdag, vil det bli mulig men en sjanse til å smake på Defender, sammen med de andre tre nye øltypene.

Stor interesse for ølmesse

Wolfgang Lindell vil også holde masterclass om ølbrygging. Den er for lengst utsolgt. Ølpluss er et arrangement etter mønster fra Vinpuls, Norges største vinmesse, og gjennomføres i samarbeid med Tommy Holen Helland i Gulating ølutsalg.

- Mange har oppfordret oss om dette, og endelig er vi i gang. det har vært en eksplosjon i ølinteressen i de siste årene -og Trondheim er helt sentral, både med flere dyktige lokale aktører og den nye satsingen ved E.C. Dahls. Det er kanskje vel så interessant å utforske smaksuniverset i øl som i vin, sier Ulf Dalheim.

Ikke dumt å spytte

Det første Øl+ er nær utsolgt, over 400 deltagere vil tirsdag få nærkontakt med produktene fra 26 norske bryggerier, blant dem det nye mikrobryggeriet Hammerhead Brewing Company i Trondheim. I tillegg kommer åtte importører av utenlandsk øl, i alt vil det bli mulig å smake på over 500 forskjellige øltyper på messen, I tillegg vil utvalgte matprodusenter by på spekemat, ost og sjokolade. Som på Vinpuls er prøvesmaking inkludert i messebilletten. Men det serveres små smaksprøver av hvert øl.

- Er det like vanlig å spytte på ølsmaking som vinsmaking?

- Det er nok ikke fullt så utbredt blant ølfolket, men det er ikke noen større grunn til å svelge øl enn vin på smaking. Nær 90 prosent av smaksopplevelsen ligger oppe i munnen, sier Ulf Dalheim.

Bra respons: Alle de store matvarekjedene vil ha de nye Dahls-ølene i sine butikker. Responsen er større enn vi turde håpe på, sier Kristian Berger og Wolfgang Lindell ved E.C. Dahls. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
For et interessert publikum: Ølfolket er interessert i prosessen bak hvert øl, og på de nye håndverksølene er all info på plass på hver flaske. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
I full distribusjon: Reina Saison,York IPA og 500 Lager er de tre øltypene fra E.C. Dahls bryggeri som blir å få i butikker fra alle de store matkjedene over hele landet. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen