TV-serien «Baywatch» gjorde David Hasselhoff og Pamela Anderson til stjerner i Norge også, som badevakter med mer kropp enn sjel, langs strendene ved Los Angeles. Den lettkledde TV-serien hadde premiere i USA høsten 1989, men kom først til Norge, med nyoppstartede TV2 i januar 1993.

Den nye «Baywatch»-filmen er en typisk amerikansk gjenoppliving av en gammel tv-suksess på film. Hasselhoff og Anderson dukker opp i små, anstrengte statistroller. Yngre stjerner er innlosjert i typegalleriet. Det hele er tilsatt action, humor, romantikk og dyppet i gammel og nyere popmusikk, fra Bee Gees og Beach Boys til Major Lazer og Run The Jewels.

Les også anmeldelsen av «Alien:Covenant»

Fra selvironisk start i sakte kino, med corny spill på muskler, pupper og bølger, er «Baywatch» en film som ikke et øyeblikk ber om å bli tatt alvorlig. Sexvitsene serveres med anførselstegn eller går mest ut over gutta, i noe så sjeldent som bortimot politisk korrekt actionkomedie i badedrakt.

Filmens sterkeste kort er Dwayne Johnson, eller «The Rock», i Hasselhoff-rollen som badevaktsjef Mitch. Det er lett å skjønne hvorfor et bredt publikum liker muskelmannen med røtter på Samoa, selv når han ikke kjører bil eller slåss. Zac Efron derimot, begynner å få kvoten av roller som usympatisk, men populær. Han har delvis et poeng når han sier: «Det låter som en underholdende, men usannsynlig tv-serie», om sin nye jobb som badevakt.

Stive, plumpe penisvitser, en lubben nerd som svermer for kvinnelig badevakt med superkropp og en kvinnelig skurk som ikke er til å tro. Det er blant ingrediensene i en actionkomedie så livsfjern at det låter corny når badevaktene finner narkotika på stranda og med alvorlig mine sier at det minner om TV-serien «Breaking Bad».

10 sesonger: David Hasselhoff spilte badevakten Mitch i tv-serien «Baywatch» fra 1989-2000.

Filmen skal ha nesten-ros for at den ikke tar seg selv alvorlig. Den både gjør narr av og hyller den originale tv-serien. Spørsmålet er om «Baywatch» på noen som helst måte er relevant som sommerunderholdning, snart 30 år etter at tv-serien gikk i vannet.

Regissør Seth Gordon har slapp hånd med så vel action som humor. Data-animert action og påfallende mange vitser om kjønnsorgan og kroppsvesker, strekker handlingen mot to timer. I en film som ikke har handling eller innhold til å bære det. TV-seriens episoder på en knapp time, som alternativ til NRKs Gunvor og Vidar i «DaCapo» etter Dagsrevyen i 1993, kledde «Baywatch»-universet bedre.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «King Arthur: Legend Of The Sword»