Det var i forrige uke Adresseavisen skrev om at Trondheim Kunstmuseum selger T-skjorter med et sitat av kunstneren Håkon Bleken. Sitatet, «kunst som er jævlig kjedelig», er hentet fra et stort oppslag i Adresseavisen i vår, i forbindelse med en rekke artikler om museets publikumsbesøk. Bleken selv mener TKM aldri skulle ha laget en slik T-skjorte.

- Dette er imot min vilje, og de burde ha spurt meg først. Jeg ønsker ikke å ha mitt utsagn eller navn på en T-skjorte, sa Bleken i intervjuet som ble publisert torsdag 8. juni.

Truer med rettslige skritt

I forrige uke sendte Robert Heiberg Kahrs, Håkon Blekens advokat, en e-post til direktøren ved Trondheim Kunstmuseum der han ba om at salget av T-skjortene måtte opphøre umiddelbart. Museet har hevdet at Bleken ble informert på forhånd, noe kunstneren selv bestrider.

- Det medfører ikke riktighet. Og dersom han hadde blitt informert, ville han ikke ha akseptert det. Grunnen til det er at når et sitat blir tatt ut av en sammenheng, blir det gjerne misforstått, mener Kahrs.

- Jeg har ennå ikke fått svar fra museet til tross for at jeg har purret. Dersom jeg ikke får bekreftet at salget er stoppet, har Håkon Bleken bedt meg vurdere å gå rettens vei. Det innebærer at vi begjærer en midlertidig forføyning, sier Kahrs.

Museet bøyer ikke av

I et møte tirsdag ble imidlertid ledelsen ved Trondheim Kunstmuseum enige om å fortsette salget av T-skjortene.

- Rent juridisk finnes det ingen grunn til å trekke tilbake T-skjortene. Vi har gjengitt et sitat fra avisen, et sitat som er godkjent av Bleken, sier kunstmuseets direktør Johan Börjesson.

- Så er det en personlig side ved dette. Dersom det er menneskelige grunner til at Håkon Bleken ønsker salget stoppet, så er vi åpne for å lytte til ham, utdyper direktøren.

LES KOMMENTAR: «Ei småfrekk T-skjorte og en kunstner med en viss berettiget harme. Sommerutgaven av kunstkrangel i Trondheim er strengt tatt noe latterlig»

- Skjorta er overhodet ikke et spark mot Bleken, men sitatet er oppsummerende for hvordan publikum har møtt samtidskunst gjennom alle tider, sier kommunikasjonsmedarbeider Øyvind Kvarme (t.v.) og presseansvarlig Ida Grøttum. Foto: JENS PETTER SØRAA

- Mange har satt pris på humoren

Han bedyrer at skjortene ikke er et angrep på en kunstner som tidvis har vært sterkt kritisk til museet, men heller et subtilt svar på serien med artikler i Adresseavisen.

- Vi ville ha litt humor og selvironi inn i diskusjonen, og mange har satt pris på nettopp det.

Börjesson forteller at det ikke ble trykt opp flere enn 50 T-skjorter med påskriften, og at det kun er 20 igjen.

- Jeg kan love at vi ikke trykker opp flere. Vi har heller ikke planer om å lage andre, lignende T-skjorter. Dette er ikke tenkt som en storslått markedsføringskampanje, heller ikke som et personangrep på Bleken, men kun som et innlegg i en diskusjon som har vært litt fastlåst.

LES PORTRETT: I tre år var museumsdirektør Johan Börjesson en ganske usynlig mann. Så kom kritikken

- Økonomisk vinning

- Blant jurister er det stor grad av enighet om at sitatretten – hvis museet først har en slik rett, og det er jo det vi er uenige om – i alle fall er sterkt begrenset når museet bruker den til egen økonomisk vinning, sier Kahrs da han får høre om Kunstmuseets avgjørelse.

Kahrs mener at antallet T-skjorter kan ha en viss betydning, men at det sentrale er at Håkon Bleken ikke ble varslet på forhånd slik at han kunne ivareta sine interesser. Bleken har ifølge advokaten heller ikke vært orientert om hvor mange T-skjorter museet planla å trykke.

- Jeg konstaterer at vi tilsynelatende har en ulik oppfatning av det juridiske i saken. Nå avventer jeg et formelt svar fra Kunstmuseet, før jeg sammen med min klient avgjør veien videre.