For et år siden var ikke bandet påtenkt. Mandag kveld spilte de på Roskilde-festivalen, på talent-scenen Rising.

Som vanlig fikk Pom Poko fart på publikum. Deres intrikate, energiske musikk og intense scenenærvær sjarmerte og engasjerte.

Pom Pokos karriere har også skutt fart. Fra gjennombruddet på Trondheim Calling i januar, har de blitt en først norsk, så internasjonal snakkis.

- Vi har det gøy når vi spiller, og alt vi gjør, gjør vi sammen. For oss er det hemmelighetene med bandet. Når vi har det gøy, er det kanskje lettere at publikum trives også, sier gitarist Miguel Almagro Tonne.

Fra Bylarm til Great Escape

På Bylarm i februar ble de en av fire finalister i Urørt-finalen, og fikk hovedprisen på 100 000 kroner i Forbildeprisen.

På en av verdens mest betydningsfulle bransjefestivaler, The Great Escape i Brighton i mai, gjorde de tre konserter. Spesielt den siste ble en heidundrende suksess.

- Det var intenst. Proppfulle små lokaler med nærkontakt med et utagerende publikum. Utrolig inspirerende, oppsummerer bandet.

Signert av britisk bookingselskap

New Musical Express fremhevet dem som et av høydepunktene på festivalen. Et annet produkt av deltagelsen i The Great Escape var at de ble signert til Coda – et britisk tungvekter i booking-verdenen. Coda jobber også med Highasakite og bidro sterkt til bandets store popularitet i Australia. Coda skal jobbe for Pom Poko i hele verden, bortsett fra USA.

Tre London-konserter i september

- På kort tid har vi fått tre jobber i London og en i Brighton i september. Senest i formiddag fikk jeg en mail med nye konserttilbud, sier trommis, Ola Djupvik.

Roskilde er heller ikke den eneste prestisjetunge festivalen de skal gjeste i sommer. Både Øyafestivalen, Slottsfjell og Pstereo står på turnélisten.

- Det er bare å nyte dette. Det er et privilegium å få spille på steder som Roskilde, sier vokalist Ragnhild Fangel Jamtveit.

Publikummet er mer glamorøse

Det finnes mer glamorøse stjerner på årets festival. Mer glamorøse publikummere, for den del. De spiller på en av festivalens minste scener, og er innkvartert i telt. Når de rusler rundt på festivalområdet fremstår de som vanlige festivalgjester, og knapt det.

Som sine medmusikere er Ragnhild kult avslappet, nedtonet, ja nærmest litt forsiktig «i sivil». Men så snart hun entrer scenen eksploderer hun av energi og formidlingsglede. Ragnhild og Pom Poko elsker helt tydelig det de holder på med, og publikum, 99 prosent av dem hadde nok aldri hørt bandets låter før, ble fort med på deres rytmiske og svært energiske musikk.

Skapt av tilfeldigheter

Tilfeldighetene spiller en stor rolle i den nærmest eventyrlige suksessen til Pom Poko det siste halvåret.

Bassist Jonas Krøvel ble bedt om å sette sammen et band som skulle spille på litteraturfestivalen Ugress i september i fjor. Han spilte i band med to fra konservatoriet, de dro med en fjerde god kamerat, alle hadde tidligere gått på Sund folkehøyskole sammen.

Jammet rundt Beatles-låt

I programmet til festivalen sto det jazz, men gjengen visste ikke helt hva de skulle spille. På sin eneste samling i forkant av spillejobben, begynte de å jamme rundt det sentrale riffet på Beatles-låten «Day Tripper» – og resultatet ble en låt som fortsatt er på repertoaret.

Jazzmusikerne som vanligvis spilte flink og «pyntelig» musikk, trivdes med sitt «uskikkelige» sideprosjekt, og de spilte inn en demo de sendte inn til NRKs Ukas Urørt og til demoutvelgelsene til Trondheim Calling.

Det ble klaff begge steder. De ble også plukket ut til mentorprogrammet på Trondheim Calling. Kim Aasli, bookingsjef på Pestereo og Byscenen, ble deres mentor. Han ble så begeistret at han meldte seg som manager.

Null kontroll og full kontroll

Pom Pokos konserter viser et band med en fascinerende blanding av null kontroll og full kontroll. De hiver seg utpå, men vet hvor det skal ende. Undertegnede og andre i min generasjon har gjerne postpunkband som Gang Of Four som referanse. Andre sammenligner med Yeah Yeah Yeahs.

- De fleste band vi blir sammenlignet med har vi ikke engang hørt. Men i England ble vi sammenlignet med Battles. Dem og Deerhoof er vel den mest relevante referansen, sier Miguel.

Minner ikke om andre konservatorieband

- Dere minner ikke særlig om andre konservatoire-band. Kan Pom Poko tolkes som en naturlig forlengelse av band dere har spilt i før?

- Mer som en reaksjon på ting vi har spilt i før, ler Ola Djupvik.

- Vi er ute etter å ha det moro, skape energi, sier Ola som peker på at det de gjør ikke minner mye om den kjølig distanserte popen til Highsaskite, og Emilie Nicolas, tross felles bakgrunn fra jazzlinja i Trondheim.

Itj all sammen fær

Som DumDum Boys og Highasakite før dem, får bandet nå hovedbase i Oslo, mens ett medlem holder fortet i Trondheim.

- Det er naturlig for oss med base på Østlandet, der vi kommer fra. For bandet er det viktigst at medlemmene bor nær en flyplass, sier Miguel.

Mens resten av gjengen er ferdig på musikkonservatoriet, er vestlendingen Jonas Krøvel bare ferdig med ett år av medisinutdannelsen og skal fortsette studiene i Trondheim.

Skal jobbe med album

- Jeg klarte meg greit gjennom førsteåret, men dro rett på hotellrommet for å lese til eksamen etter den siste konserten i Brighton, sier Jonas, som er spent på hvordan det går med studiene videre, og spent på hvordan det går med bandet.

I tillegg til turnévirksomhet, blir det utgivelse av en tredje single om ikke så lenge. Det vil gå lengre tid før et helt album. Men det kommer det også.

Festivalgjester: Jonas Krøvel, Miguel Almagro Tonne, Ragnhild Fangel Jamtveit og Ola Djupvik skal være på Roskilde-festivalen til torsdag og glir greit inn blant publikum. Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Ny suksess: Pom Poko overbeviste Roskilde-publikummet. Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
Gir alt: Ola Djupvik, Ragnhild Fangel Jamtveit og Jonas Krøvel trives åpenbart på scenen. Foto: Richard Sagen, Adresseavisen