Journalist og forfatter Aslak Nore har gjennom avisartikler og tidligere spenningsromaner vist at han har kunnskap om det storpolitiske spillet. «Ulvefellen» er hans tredje spenningsroman, og her har han lagt handlingen til andre verdenskrig.

Pisk, tortur, voldtekt, slit og død - det er livet

Den norske frontkjemperen Henry Storm vender desillusjonert tilbake fra Østfronten høsten 1942. Han har mistet troen på Tyskland, han har sett nazistenes brutalitet og kontakter hjemmefronten for å bistå i deres arbeid. Her blir han naturlig nok først møtt med mistenksomhet, men slippes etter hvert inn i varmen. En gyllen mulighet åpner seg for ham da en tysk offiser foreslår at han gjenopptar sine tekniske studier i Tyskland.

Anders Bortne har skrevet en strålende roman om våre moderne samliv

Werner Sorge er en annen av romanens sentrale skikkelser. Han er SS-offiser på jakt etter en spion som går under kodenavnet Griffen, og som er mistenkt for å stjele informasjon om det tyske rakettprogrammet V2, for deretter å gi denne informasjonen til de allierte. Foruten fiktive personer møter vi også en rekke virkelige skikkelser, som Wernher von Braun, arkitekten bak V2-raketten.

Pønkete knallroman fra Ukrainia

Romanen er godt fortalt, Nore skifter uten besvær perspektiv, og handlingen flyter lett og spennende. Språklig er den i all hovedsak bra, men innimellom noe gammelmodig: Fra naturens side var hun begunstiget med et symmetrisk ansikt og markerte kinnben. Kanskje er dette bevisst, for å få en større grad av autentisitet hva tidsepoken angår.

Helga Flatland skriver om smerten i en lykkelig familie

Dette er ingen nostalgisk spenningsroman. I likhet med en forfatter som Roar Ræstad makter Nore å beskrive krigens paranoia, uhygge og klaustrofobiske stemning. Så mangler han kanskje litt av Ræstads evne til å gi farger og lukt til omgivelsene. Men han viser et fint blikk for nyanser. Hvorfor tok enkelte de valgene de gjorde? Bildet var sjelden sort/hvitt.

Nore begynner å få taket på dette nå. «Ulvefellen» er så langt hans beste roman.

Anmeldt av ØRJAN GREIFF JOHNSEN