- Det skulle bare en hval til så fikk folk øynene opp for forurensningen av havet, sier Kirkeby og sikter til bildene som gikk verden rundt tidligere i år, av hvalen med buken full av plastposer. Selv har han i en årrekke malt bilder om det mytiske forholdet mellom hav og land, en av gjengangerne kunsten. Den siste tiden har han laget en rekke bilder med utgangspunkt i avfall og vrakgods på havet.

Knyttet til fjæra

- Jeg vokste opp i fjæra om sommeren, og det var jo alt mulig som drev i land der på 1950-tallet. Vi hadde moro av å kaste stein på gammel tysk hermetikk fra krigens dager og da stinket hele fjæra, sier Kirkerud humrende. Han er født og oppvokst i Narvik, men har bodd i Trondheim siden han flyttet hit for å studere på midten av 1970-tallet.

Søppelstrømmen i Stillehavet

- For en del år siden oppdaget jeg at det finnes en Great Pacific Garbage Patch, Stillehavets store søppelfelt. Det er helt enormt og jeg ble helt sjokkert da jeg så det. Samtidig så jeg disse undervannsbildene på nettet med utrolig vakre nylonrep og garn i grønt og andre farger. Jeg ble slitt mellom fascinasjonen om at det var flott og samtidig grufullt, og siden har det blitt flere bilder over dette temaet, sier kunstneren og tilføyer at den store diskusjonen om søppelberg i blant annet Stillehavet har vært aktuell lenge ellers i verden.

Les også Tone Sofie Aglens kommentar: Plastikkhvalen

«Soft aggresjon»

- Det er en ung nederlender som har utviklet systemer for å bruke havstrømmene til å samle opp søppel i havet. Det overfladiske søppelet kan man jo samle opp, men det er mikropartiklene som virkelig er farlige, sier Kirkeby som har forsøkt å lage noe han kaller en slags «soft aggresjon».

- På den ene siden var det ikke noe stort sjokk å se hva som skjuler seg ute på havet. Samtidig må det et eller annet til for å trigge en større diskurs og fortelling om hva vi egentlig driver med. Jeg tenker ikke så mye annet rundt det enn at forsøplingen er en forjævligsering av det vakreste og mest fantastiske vi har, sier Kirkerud som i tillegg til å være utøvende kunstner er førsteamanuensis ved Institutt for byggekunst, form og farge ved Fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU. Han jobber med det grafiske spillet i kunsten, struktur og form vel så mye som med tema.

Verk av Roald Stevik og en rekke andre Trondheimskunstnere stilles ut hos Galleri Kanalen i forbindelse med temautstillingen «Havet».

Torkild Bakken er marinbiolog ved NTNU vitenskapsmuseet og skal åpne utstillingen lørdag. Han mener kunst bidrar til et stort engasjement ved å anskueliggjøre problematikken.

Teppe av Kiki Prytz Wilhelmsen stilles ut sammen med en rekke andre verk med tema «havet». Galleri Kanalen fra lørdag 12.august.

- Flere kunstnere har laget installasjoner der de lar søppel være hovedelementene i kunstverket. Jeg tror dette er både bra og riktig for å kunne belyse et viktig tema, sier Bakken.

Vil være en øyeåpner

- Det er ikke et sterkt politisk engasjement bak bildene mine. Men jeg synes det er viktig å pare denne tematikken med kunsten fordi den kanskje kan være en øyeåpner for en eller to. Eller være med i en diskurs, sier Kirkerud.

Et av hovedverkene om havtematikken, og som nylig ble ferdigstilt, stilles nå ut hos Galleri Kanalen. De har spesialisert seg på temautstillinger og åpnet utstillingen «Havet» lørdag 12. august, rett før havbruksmessa «Aqua Nor» braker løs i Trondheim.

Jostein Kirkerud viser frem sitt nye maleri om havtematikken som nå stilles ut hos Galleri Kanalen. De har spesialisert seg på temautstillinger og åpner utstillingen «Havet» lørdag 12. august, rett før havbruksmessa «Aqua Nor» braker løs i Trondheim. Galleriet drives av f.v. Madelene Samdal, Janne Kolberg og Dorit Scharffscher (t.h).

- Kunstnere har hatt det vakre i havet som hovedtema gjennom alle år.Vi har ikke sett alvoret i problematikken om forsøpling av havet før nå. Da må kunsten være på banen og vise det frem, sier Dorit Scharffscher hos Galleri Kanalen.

Grafikk av Eli Hovdenak kan sees på utstillingen «Havet» hos Galleri kanalen