Terrorangrepet 11. september 2001, det blodigste terroranslaget i USAs historie, danner utgangspunkt for Hans-Peter Feldmanns verk «9/12 Frontpage, 2001». Verket består av 151 førstesideoppslag fra aviser verden over dagen etter terrorangrepet på New York og Washington, og viser ulike måter media valgte å dekke hendelsene på.

Gi rom for refleksjon og diskusjon

- Det er en tung utstilling der det handler om å stille spørsmål om hva terror er og hvordan vi og mediene håndterer dette. Tanken er ikke å gi svar, men rom for refleksjon og diskusjon, forteller Cathrine Hovdahl Vik, som er kurator for utstillingen ved Trondheim kunstmuseum der Feldmanns verk er viet et eget rom. Alt fra små notiser til voldsomme overskrifter om dommedag har den tyske kunstneren samlet på og tatt med i sitt verk. De sterke bildene av tårnene, røyken, flyene og av mennesker i frykt står på rekke og rad.

- Vi må forstå det som skjer

- Dette er både bilder av vår forskremte reaksjon, men også et bilde på terrorens redskap som gjør oss redde og usikre. Og da er det så viktig at vi tør å prate om dette, at vi lærer å håndtere slike bilder som vi nå mer enn noen gang omgir oss med. Der har kunsten en viktig rolle. Vi må forstå det som skjer rundt oss, supplerer Johan Börjesson, direktør ved Trondheim kunstmuseum.

Kunstmuseet viser Feldmanns verk i dialog med Håkon Blekens malerier som knyttes til blant annet IS og tragedien på Utøya i 2011. I tillegg stilles det ut kulltegninger fra Blekens definitive gjennombrudd på 1970-tallet.

Frykt før og nå

- Vi har med disse verkene for å kunne se nærmere på om frykten var annerledes på den tiden enn den frykten vi føler på i dag. Bleken har jobbet mye med denne tematikken, og gjør det fortsatt. Vi har med to verk, «Utøya 1» og «Utøya 2», og to helt nye verk som heter «Vold» og «Flukt», sier Hovdahl Vik. Utstillingen viser også verk fra Kunstmuseets grafikksamling med beslektet tematikk.

- Vi kommer til å ha en rekke arrangement utover høsten med utgangspunkt i denne utstillingen der vi blant annet ser nærmere hvordan vi voksne håndterer denne problematikken overfor våre barn. Det er interessant å se hva det gjør med oss. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget vårt å fokusere på dette nå, sier Hovdahl Vik.

Hilde Opoku, styreleder for Trondheim kunstmuseum, åpnet utstillingen søndag med å snakke om at terror og frykt ikke er et nytt fenomen, men at det har dreid i en ny retning.

Bildenes nye plass

- Det at vi får bilder på dette gjennom media og sosiale medier preger oss på en annen måte. Bildene har fått en helt ny plass. Og det fine er at Kunstmuseet skaper et rom for diskusjon om noe som opptar oss alle sammen, men som på mange måter har blitt tabubelagt. Vi lever med frykten i bakhodet, men skal også leve akkurat som før. Og vi har folk rundt oss som har opplevd terror, men som ikke har en stemme i samfunnsdebatten, sier Opoku og sikter blant til den pågående valgkampen.

Hans-Peter Feldmann (f. 1941) bor og arbeider i Düsseldorf iTyskland, og regnes som en av foregangsfigurene innen konseptkunsten. Siden 1960-tallet har han utviklet et omfattende billedarkiv av offentlige og private fotografier fra magasiner, aviser, tidsskrifter og fotoalbum.

Stilt ut over hele verden

Han har hatt utstillinger ved en rekke av verdens fremste museer, deriblant Documenta V og Documenta VI i Kassel, Guggenheim Museum i New York, Museum Ludwig i Köln, Walker Art Center i Minneapolis, Louisiana, og Venezia-biennalen i 2003 og 2009.

Verket «9/12 Frontpage fra 2001» har tidligere vært vist ved International Center of Photography i New York og Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía i Madrid. Det er Fondazione Sandretto Re Rebaudengo som eier verket.

Utstillingen «I skyggen av terror», Trondheim kunstmuseum, Gråmølna, 03.09.2017-18.02.2018.