«Anyone for tennis?», heter det i en sketsj av Monty Python, i absurd kombinasjon av Sam Peckinpahs filmvold og dannet britisk tennis. Av naturlige årsaker er det ikke laget mange filmer om tennis. I høst er det premiere på to.

Her er Sverrir Gidnason og Shia LaBeouf et syn som Björn Borg og John McEnroe, rundt den legendariske finalekampen i Wimbledon i 1980. Før jul kommer «Battle Of The Sexes» med Emma Stone og Steve Carell. Om da verdens beste kvinnelige spiller Billie Jean King i 1973 tok utfordring fra tidligere storspiller Bobby Riggs til kjønnskamp.

Les også anmeldelsen av filmen om Lance Armstrong

«Borg» er første film fra danske Janus Metz etter den eminente dokumentaren «Armadillo» (2010). Den er mer imponerende på overflate og stil enn i menneskelig drama. Ronnie Sandahl som regisserte og skrev friske «Svenskjævel» (2014) har skrevet manuset. Det kombinerer tradisjonelt idrettsdrama og karakterdrama med vekslende hell.

Sverrir Gudnason ser helt rett ut som Björn Borg, men blir litt fjern, når han verken får mye å si eller imponere med fysikk og slag som skuespillere i boksefilm. Med et lite unntak for selve finalekampen i 1980, blir dramatikken på banen i for stor grad formidlet i sakte kino, til musikk og kommentarer.

Virkelighetens rivaler: John McEnroe(t.v) og Björn Borg med Vitas Gerulaitis i New York i 1981.

Tidskoloritt og motpolene Borg og McEnroe fungerer godt på overflaten. Shia LaBeouf gjør seg overraskende bra som ung amerikansk rebell mot mer maskinmessige Borg. Stellan Skarsgård får endelig spille på svensk igjen, i fin birolle som Borgs trener og mannen som oppdaget talentet fra Södertälje.

Alltid gode Tuva Novotny får for lite å spille på som Borgs tilkommende kone Mariana Simionescu. Filmen tegner et bilde av både Björn Borg og John McEnroe som mennesker som ofret så mye for å bli best at det gjorde dem til lite sympatiske typer.

LaBeouf lykkes på mindre flater ganske godt i å få fram frustrasjonen og kompleksiteten i McEnroe. Gudnasons nesten utilnærmelige Borg, får hjelp fra Skarsgård som trener til å gi en slags forståelse av hvorfor og hvordan den usosiale unggutten fra «feil» samfunnslag ble verdens beste i det som lenge, åpenbart feilaktig, ble presentert som en gentlemanssport.

Filmen har kinopremiere fredag 8.september

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av kinoaktuelle «Detroit»