Marit Moum Aune gjør noe med det, i samarbeid med ballettsjef Ingrid Lorentzen.

I regi av Nasjonalballetten har danseforestillingen av «Ibsens Gengangere: Ghosts», gått sin seiersgang i verden. Nå er oppfølgeren «Hedda Gabler» snart premiereklar.

Vi får en indikasjon på størrelsen på den internasjonale interessen for «Ghosts» når vi møter Marit Moum Aune i kantinen til Den Norske Opera & Ballett i Oslo. Hektet på henne er representanter for et fransk tv-team på i alt 20 som allerede har produsert tv-forestilling av «Ghosts», som er vist i flere land. Nå følger de opp med et dokumentar om stykkets regissør og koreograf i ferd med å innøve etterfølgeren som skal vises på en av Frankrikes største TV-kanaler.

Marit Moum Aune multitasker kvarteret før dagens første ballettprøve, inntar sein frokost i kantinen og snakker med Adresseavisen. Tv-teamet stresser i bakgrunnen.

Må ta seg sammen

- Her blir man overvåket! Jeg må ta meg sammen og fremstå som seriøs. Jeg er engstelig for å bli avslørt som en bløff nå som det går såpass bra, sier Marit Moum Aune mellom munnfullene og slår opp et karakteristisk latterbrøl.

Hun gjenkjenner scenograf Bård Li Thorbjørnsen på andre siden av kantinen, vinker ham på lite diskret vis til seg, de utveksler noen lynhurtige beskjeder angående en stor og superhemmelig oppsetning på hovedscenen på Nationaltheatret som de er synkront på etterskudd på.

- Sånn er det når man samarbeider med de beste folkene. Det må jobbes med logistikken, slår Moum Aune fast.

Det skjer også mye rundt Marit Moum Aune, sist opplevd i hjembyen Trondheim på suksessoppsetningen av «Hvem er redd for Virginia Woolf» på Trøndelag Teater i samarbeid med nettopp Thorbjørnsen. Med Marit blir det gjerne så vel hender og føtter i været som buldrende latterbrøl. Men hennes faglige dyktighet og ambisiøsitet er det få som trekker i tvil.

Til «Hedda Gabler» har hun igjen lyktes med å få med seg flere av sin ønskesamarbeidspartnere, som kostymedesigner Ingrid Nylander, og komponist og Nils Petter Molvær, som igjen både har komponert musikken og skal fremføre den på scenen.

For siste og beste gang

I et sterkt ensemble er to norske dansere sentrale, Grete Sofie Brorud Nybakken er Hedda Gabler, Silas Henriksen er Eilert Løvborg. Det er de som prøver mens Adresseavisens får være flue på veggen i prøvesalen.

- Nå tar vi den for siste og beste gang, som de sier på Turids ballettskole. Og så skal vi tenke helt banalt, sier Marit, etter å ha terpet på en temperamentsfull scene mellom Hedda og hennes tilkommende elsker. Marit jobber for å få dem til å skille det teatrale og dansen, elementer som senere skal smelte sammen til en sømløs helhet.

Close to ridiculous

- Det gjelder å først skrelle bort alt det intellektuelle, komme til kjernen av følelsene, til det er nærmest flaut banalt, close to ridiculous. Når vi så er der, kan vi utvikle det intellektuelle videre, har Marit Moum Aune forklart oss på forhånd.

- Det er annerledes å jobbe med Marit. En vanlig koreograf sier hva vi skal gjøre, Marit forteller oss årsaken til det vi skal gjøre, gir oss en retning, sier Grete Sofie Borud Nybakken.

Utgangspunktet for scenene er at ensemblet først har lest og diskutert stykket sammen. Så har danserne improvisert rundt de enkelte scenene, improvisasjonene er tatt opp på video, som blir grundig studert.

- Hver enkelt danser har sin tolkning, og helheten oppleves kaotisk. Men Marit har evnen til å finne en felles retning, sier Silas Henriksen. Grete Sofie og Nilas jobber i samspill selv frem de tekniske løsninger som fungerer.

- Vi lærer utrolig mye av å jobbe med Marit, sier Grete Sofie.

Blir invitert med i dybden

I prøvesalen sitter også kostymeansvarlig Ingrid Nylander.

- Marit inviterer både scenografi og kostyme med i dybden. Vi er med på leseprøver og improvisasjon, hele prosessen, sier Nylander – som i mange år har vært blant landets mest etterspurte i sitt fagfelt. Hun har alltid mye å gjøre, men i år har det vært «helt vilt». Sist helg hadde Ingrid kostymeansvar på både Riksteatrets «Gjengangere» med premiere fredag, og Det norske teatrets «Book of Mormon» med premiere lørdag. Nå er hovedfokuset på «Hedda Gabler», kost og mask-prøvene starter 20. september.

Marit Moum Aune regisserte «Ghosts», som et ledd i Ingrid Lorentzens arbeid med å utvikle signaturforestillinger for Nasjonalballetten.

Må si nei

- «Ghosts» har vært svært viktig for oss på minst tre måter. Svært mange har sett forestillingen i Norge, den har vært svært viktig for ensemblet som får jobbe på en radikalt ny måte, og så har den hatt blitt solid lagt merke internasjonalt. Interessen er fortsatt formidabel. Vi har måttet si nei til Beijing i 2018, men skal vise den blant annet i Paris i 2019, sier Nasjonalballettens sjef Ingrid Lorentzen.

Hun vet hvor viktig det kan være for en danser å få jobbe på dette viset, med å utvikle karakteren. – Det var avgjørende for mine senere valg at jeg fikk jobbe med «Soldatens historie» med Marit i Trondheim i 1990, da jeg var 18 år og hun 26, sier Lorentzen.

Når kvinnen er smartest

«Ghosts» hadde såpass til sprengkraft at tanken om en oppfølger var åpenbar. At det ble Ibsen igjen, var ikke like åpenbart. Men valget falt naturlig på plass etter hvert.

- «Hedda Gabler» er et av verdens beste teaterstykker, med en av de mest fascinerende hovedpersonene. Det er en svært intelligent kvinne som blir heiet frem og oppdratt som gutt, alle muligheter ligger åpne – og så blir hun gift, stengt inne i sosiale forventninger og må innrette seg etter en mann som ikke er like smart som henne.

- Hos Hedda Gabler slår frustrasjonen over i grusomheter, sier Marit Moum Aune som opplever det å jobbe med et stykke uten ord både som en utfordring og en befrielse. – Du legger inn et ekstra gir, når du er ute på såpass tynn is, som jeg når jeg jobber med dans, sier Marit Moum Aune – som understreker at hun ikke hadde maktet dette uten betydelig faglig assistanse av Nasjonalballettens hoveddanser Kaloyan Boyadjiev og assisterende ballettsjef Christopher Kettner.

Like blid: Høyt tempo og godt humør er kjennetegn ved Marit Moum Aune. Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen
Trøndermafiaen: Det er ikke første gang kostymedesigner Ingrid Nylander, ballettsjef Ingrid Lorentzen og instruktær Marit Moum Aune samarbeider om en oppsetning. Foto: Foto Kristin Svorte
Forestillingen tar form: Grete Sofie Brorud Nybakken, som spiller Hedda Gabler og Silas Henriksen (har munnbind grunnet forkjølelse) som spiller Eilert Løvborg øver på prøvesalen i operaen. Marit Moum Aune har regi og koregrafi. Foto: Kristin Svorte, Adresseavisen
Fysisk Hedda: Silas Henriksen har et godt grep på Grete Sofie Brorud Nybakken. Marit Moum Aune observerer. Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen
En annen dans: Det hender koreograf Marit Moum Aune tar noen dansetrinn selv, og da er vanskelig for de ballettutdannede å holde maska. Men Ingrid Nylander og Ingrid Lorentzen klarer seg fint her. Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen