Sofia Coppola fikk som andre kvinnelige regissør i løpet av 70 år regiprisen i Cannes for «The Beguiled». Den første var sovjetiske Yuliya Solntseva i 1961. «The Beguiled» er et strålende, ladet ensemblespill. Etter triumfen i mai, har den også vært gjenstand for, etter mitt syn, urettferdig kritikk.

Det er hovedsakelig to innvendinger som er reist mot filmen. Den ene kommer fra særlig eldre mannlige filmkritikere som mener at Don Siegels film med samme tittel fra 1971, basert på samme roman, med Clint Eastwood i hovedrollen, var en bedre film. Den andre innvendingen går på «hvitvasking» av historien ved at slavene som er med i romanen ikke har fått plass i Coppolas film.

Les også «13 ting å lære av Clint Eastwood»

For det første er ikke «The Beguiled» en nyinnspilling av Don Siegels kultfilm fra 1971 med Clint Eastwood, men en ny filmversjon av Thomas Cullinans roman fra 1966. Den utspiller seg på en pikeskole i Sørstatene under den amerikanske borgerkrigen. En av elevene finner en såret soldat fra Nordstatene utenfor skolen. Jentene og kvinnene tar ham i hus, og diskuterer hva de skal gjøre med ham. Pleie eller overlevere ham til en sikker død til sørstatsoldatene.

Mens Eastwood-versjonen er en fascinerende, severdig 70-tallsfilm som ser dramaet fra mannens perspektiv, ser Coppolas film historien fra jentene og kvinnenes synspunkt. Sjelden er det laget western hvor mannen blir objekt for kvinnenes lengsler og blikk, snarere enn omvendt. Ikke at filmen er noe feministisk manifest, men den tvisten og måten den egger spillet mellom kvinnene og Colin Farrells soldat på, gir fornøyelig, levende historisk drama med snert.

Nicole Kidman som rektor, Kirsten Dunst som lærer og en gruppe elever med Elle Fanning i spissen leverer herlig ensemblespill mot Farrell. Som såkalt «southern gothic» er Coppolas film vel så god som Eastwood-versjonen. Om makt, følelser og begjær i særdeles ladet setting.

I sammenligning av bok og film er det relevant å pirke i at slavene, som del av krigen og sørstatssettingen, ikke er med i filmen. Her heter det bare at de har forlatt åstedet. Det er ikke uvanlig å kritisere verk for det de ikke er, selv om det ofte kan virke som en avsporing. Sofia Coppola har laget et kammerspill om en gruppe kvinner som får en såret soldat fra fienden i fanget, til lyst og gru. Som det er «The Beguiled» velspilt, skarp og en prisverdig gjennomført film, med Nicole Kidman på sitt aller beste.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også «Kidmans sterke comeback»