TrondheimSolistene og Trondheim Jazzorkester har profilert byens musikkliv internasjonalt i hver sine sjangre. Nå følger Orkestreret Trondheim Barokk på.

- Vi merker en tydelig oppsving i internasjonal oppmerksomhet, sier Martin Wåhlberg og Erik Skanke Høsøien. Det var disse to som tok initiativet til å etablere orkestret i 2009, da begge flyttet tilbake til hjembyen etter å ha studert utenlands. Noen år tidligere hadde Norsk Barokkorkester flyttet hovedsete fra Trondheim til Oslo, så byens tidligmusikkmiljø manglet et samlende punkt.

Ingen smal sjanger

I årene som er gått har aktiviteten og oppmerksomheten økt gradvis, med den årlige Barokkfestivalen hver februar som motor. Fra hovedsakelig å ha hatt aktivitet i Trondheim, blir orkesteret nå invitert til sentrale festivaler i fjerne strøk, på initiativ fra festivalene selv.

- Mange tror tidligmusikk er en smal sjanger, men musikken er svært tilgjengelig, med kombinasjonen sterk rytmikk og melodiøsitet. Musikken er fortsatt langt større utenfor Norge, men interessen er sterkt stigende også her, sier Erik Skanke Høsøien, som var utdannet klassisk gitarist fra Musikkonservatoriet i Trondheim før han «konverterte» til lutt etter på ha begynt spille på instrumentet under videre studier i London.

Fra fem til 37 medlemmer

- Lutt kan jo virke langt smalere enn gitar, men faktum er at jeg har flere frilansoppdrag enn de fleste klassiske gitarister, sier Skanke Høsøien.

Trondheim Barokk er som TrondheimSolistene og Trondheim Jazzorkester bygd opp med en rekke fastere og løsere medlemmer. Størrelsen på orkestret kan variere fra fem til 37. På konserten i Vår Frue kirke i Trondheim tirsdag kveld og i Bogota på slutten av uka, vil det være fem musikere pluss tre sangere.

- Vi har en kjerne musikere som preger orkestret, sier Wåhlberg, som registrerer at orkestret internasjonalt oppfattes som eksotisk fordi de kommer fra Norge, men også at de har etablert en tydelig identitet.

Ungt, energisk orkester

- Jeg har registrert at vi oppfattes som et ungt orkester, preget av energi. Dessuten har vi bygget opp et selvstendig repertoar og har også en profil gjennom instrumenteringen med stort fokus på lutt og barokkgitar, sier Wåhlberg.

I Colombia skal orkestret spille to konserter, den ene presenterer nordisk barokk, mens den andre

er består av «Vesper Matyris» av Monteverdi rekonstruert av Trondheim Barokk. Sistnevnte blir også fremført i Vår Frue kirke tirsdag kveld, med fem musikere og tre sangere, spanske Javier Cuevas og Rocia de Frutos og franske Manon Chauvin,

Polen, Columbia, Belgia

Trondheim Barokk er inne i en intens turnékalender i september og oktober, med konsertturneer i Polen, Columbia, Belgia, i tillegg til Trondheims-konserten, i løpet av drøy måned.

Orkestret hadde den prestisjefylte avslutningskonserten på Festival in Old Krakow i Polen i forrige uke. Etter konserten på hjemmebane tirsdag drar de for å være Artists in residence på Festival Internacional de Musica Sacra de Bogota, en storstilt festival for kirkemusikk som også får besøk av pave Frans. Om noen uker skal orkestret fremføre materialet fra sitt første album, «Le Roman des Lumières» med sopranen Berit Solset på festivalen «Nordic Nights» i Hasselt.

Grunnleggerne: Orkesteret Trondheim Barokk ble etablert av Martin Wåhlberg (til venstre) og Erik Skanke Høsøien i 2009. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen