Fra januar 2018 skifter Rockheim restauratør, og nå er det bestemt at det er Lille Skansen som skal sørge for all serveringsvirksomhet i det nasjonale museet for populærmusikk.

- Vi er takknemlige for tilliten vi har fått, og ser veldig fram til å komme i gang, sier Daniel Johansson, som er daglig leder ved Lille Skansen. Bedriften driver til vanlig restauranten Lille Skansen og kafeen/baren Ila Brainnstasjon.

Noe annet enn Lille Skansen

Lille Skansen er hovedsakelig en sjømatrestaurant, men Johansson mener det ikke er noen selvfølge at den profilen videreføres på Rockheim.

- Det er viktig å la Lille Skansen være Lille Skansen, og Rockheim være Rockheim. Fra mandag av og et par måneder framover skal vi jobbe fram et konsept, både internt hos oss og i samarbeid med Rockheim. Det er viktig at vi jobber sammen og spiller hverandre gode, sier Johansson. Han har erfaring med å jobbe på Rockheim, han var «food & beverage manager» for museets første restauratør.

SMAKSPOLITIET BESØKER LILLE SKANSEN: Frisk sjømat ved sjøkanten

- Vi fant tonen

Rockheim-direktør Sissel Guttormsen forteller at museet i fire år har hatt en kontrakt med Rica Nidelven, etter hvert Scandic Nidelven. Det var restauratøren som ikke ønsket å videreføre kontrakten.

- De ønsker å ha mer fokus på hotelldrift, og det er helt uproblematisk. De har gjort en super jobb for oss, sier Guttormsen.

Rockheim annonserte etter ny restauratør før sommeren, og hun medgir at de ikke har vært nedrent av interesserte parter. Å kombinere restaurant- og museumsdrift kan være utfordrende.

- Men vi er veldig godt fornøyde med å inngå et samarbeid med Lille Skansen. Vi fant tonen, og vi opplever jo at de er litt rocka. Daniel har erfaring herfra og kjenner stedet. Lille Skansen er først og fremst en sommerrestaurant, mens vi har flest gjester resten av året, så det passer oss godt, sier Guttormsen.

Vil utvikle bedriftspakker

På Rockheim vil restauratøren få ansvar for all serveringsvirksomhet, dette inkluderer kafédrift, arrangement i foajé, konsertsal og ikke minst private selskap på museet på kveldstid.

- Nå skal vi jobbe tett sammen framover, og utvikle konsept som kler Rockheim. Vi ønsker å dreie driften mer mot å utvikle tilbud og pakker for bedriftsmarkedet, sier Guttormsen.

- Vi er en såpass liten bedrift at vi kan være fleksible, og tar sikte på å ha en dialog med hver enkelt bedrift som leier lokalene og legge til rette etter deres ønsker, supplerer Johansson.

Lille Skansen har i dag en omsetning på 12–13 millioner kroner, og Johansson mener Rockheim-oppdraget er godt innenfor det de har kapasitet til.

LES OGSÅ: - Et tap at barn og unge ikke lærer pardans.

Ønsker rød tråd fra musikk til mat

- Fra Ila Brainnstasjon har dere erfaring med å kombinere mat og musikk, hvordan skal det gjenspeiles at dere er på et rockmuseum?

- Intensjonen er at mat og musikk ikke skal være separate deler, men at vi skal finne en rød tråd fra det du opplever på museet til maten og menyen. Så er det naturlig på et nasjonale museum at vi skal dyrke det norske, både når det gjelder mat og drikke.

Når det gjelder drikkeprofilen, nevner Johansson at de planlegger et helt eget øl som kun skal selges fra fat på Rockheim.

- Det blir en Rock-IPA, laget av samarbeidsbryggeriet vårt Bunker 18 Nanobryggeri på Persaunet, forteller han.

Lille Skansen overtar all serveringsvirksomhet ved Rockheim fra januar 2018. - Vi skal finne en rød tråd fra det du opplever på museet til maten og menyen, sier Rockheim-direktør Sissel Guttormsen (t.v.) og daglig leder ved Lille Skansen, Daniel Johansson. Foto: ROCKHEIM