- Det var konsertene på Trondheim Calling som startet alt for meg, sier Amanda Tenfjord.

20-åringen kommer fra bygda Tennfjord like utenfor Ålesund, men bor i Trondheim der hun i tillegg til å være musiker studerer medisin.

Hun var en av 15 demoartister som fikk vist seg fram for publikum og musikkbransje under Trondheim Calling (TC) i februar.

Det var der hun møtte bookingbyrået Polar Artist, som hun signerte med. I etterkant av festivalen har hun spilt på Bylarm, Klubbøya, Pstereo, Jugendfest og flere andre festivaler.

- Før det var det bare jeg og gitaren som dro rundt og spilte. På Trondheim Calling fikk jeg med meg band og det ble hakket mer seriøst. Trondheim Calling er helt sikkert grunnen til at jeg har fått spilt så mye i sommer, sier hun.

To millioner streams

Nå nærmer hun seg to millioner avspillinger bare på Spotify, og hun signerte nylig kontrakt med et stort plateselskap.

Da vi snakker med henne er hun i London på låtskriversession, med tanke på å utgi flere låter – og etter hvert et album. Forhåpentligvis i løpet av 2018, forteller hun.

Selv var hun veldig usikker på om hun skulle sende inn demo til TC.

- Jeg visste ikke om jeg var klar eller god nok, men det ble den store døråpneren for meg. Jeg fikk en god mentor i Per Borten som hjalp meg mye og ga viktig tilbakemelding. Han er blitt som en reserveonkel, sier Tenfjord.

Pom Poko: - Helt essensielt

Pom Poko har eksistert i nøyaktig ett år og hadde knapt spilt en konsert før de sendte inn demo til TC. Det ble starten på en lynkarriere som har tatt dem til Roskilde, Øya og Brighton, med spilletid på BBC og omtale i britiske magasiner.

- Vi hadde ingen ambisjoner før vi måtte lage en ordentlig konsert til Trondheim Calling. Der møtte vi manageren vår og fikk ordnet oss bookingselskap. At vi fikk spille der var helt essensielt for oss, sier vokalist Ragnhild Fangel Jamtveit.

Pom Poko gjorde lynkarriere etter at de spilte på Trondheim Calling. Fra venstre: Jonas Krøvel, Martin Miguel Almagro Tonne, Ragnhild Fangel Jamtveit og Ola Djupvik.

Tre av de fire bandmedlemmene har bakgrunn fra jazzlinja på NTNU, men i dag er det bare bassist og medisinstudent Jonas Krøvel som bor i byen.

LES ANMELDELSEN FRA TC: Festivalens store snakkis

Pom Poko kroner et fremgangsrikt år med europaturné i oktober og november, som blant annet tar dem til storsalen i Samfundet under Uka.

Røe fikk manager

Fangel Jamtveit tror veldig mye av bandets suksess skyldes Trondheim Calling.

- Det var veldig viktig at vi startet bandet akkurat i Trondheim. De er ekstremt flinke til å gi plass og løfte fram nye band og artister, og presentere det for de riktige folkene. Vi er veldig takknemlige, sier hun.

En annen artist som har fått til mye etter TC, er 16 år gamle Markus Røe, bedre kjent som Wonder The Boy. Der møtte han manageren sin, og i etterkant fikk han spille både på Bylarm og Slottsfjellfestivalen.

- Jeg fikk bygd opp navnet mitt og vist meg fram for bransjen. Det var en ære å bli tatt ut som demoartist, sier Røe, som gir ut ny singel i oktober.

Markus Røe (16), bedre kjent som Wonder The Boy, sier det var en ære å bli tatt ut som demoartist.

- Superviktig

Glenn Larsen i oslobaserte Indianer Management beskriver TC som en annerledes bransjefestival med tette bånd mellom delegater og artister.

- De er mer fremoverlente enn for eksempel Bylarm, som er blitt så stort at artistene er mer distanserte til hva som foregår. Det tror jeg er superviktig, sier Larsen.

TC-sjef Thomas Ryjord sier det viktigste for at en artist skal slå gjennom, er talent og at de har noe interessant å melde.

- Og så ser vi at det tilbudet vi har, med demofrist og ekstern mentorhjelp, er med på å gjøre artistene klar for å møte verden og bransjen. Både med låtskriving- og konsertinput fra noen som har tråkket den samme løypa tidligere, sier Ryjord.

- Vårt tilbud er med på å gjøre artistene klare for å møte verden og bransjen, sier Trondheim Calling-sjef Thomas Ryjord.

Vokser fortsatt

I år startet TC et eget mentorprogram der blant andre Pstereo-booker Kim Aasli, manager Vibeke Hay Wold og Per Borten fra Spidergawd og Sørgården studio bidro til å hjelpe artistene. Ryjord håper på sikt å kunne utvide dette til et helårs program.

Foran neste års festival tar TC høyde for å doble antallet demoartister, og åpner samtidig opp for søknader fra alle fylker.

- Da vi startet Trondheim Calling var det behov for et regionalt løft, å finne noen mekanismer slik at bransjen engasjerte seg på talentsiden. Siden har det vært en fin utvikling. Nå ser vi at det er mange spennende artister fra andre landsdeler som mangler et støtteapparat, sier Ryjord.

Neste års Trondheim Calling blir større enn noensinne, med flere scener og artister, og litt større publikumskapasitet.