Det er nettopp der utgangspunktet for denne utstillingen og den tilhørende festivalen Fakta F. ligger.
- Det finnes en rekke dyktige sakprosaforfattere i vår region, spennende personer som sitter på historier vi bør få høre. Men de trekkes for sjelden frem i lyset, sier Berit Rusten, ininitiativtaker, og sammen med Eva Furseth leder i programrådet for Sakprosafestivalen i Trondheim, Fakta F. Den arrangeres for andre gang førstkommende fredag og lørdag på Litteraturhuset.
Vil ha vitenskapsfestival i NTNU-regi
I tillegg til å være en møteplass for ressurspersoner som til vanlig stort sett opererer på egen hånd, ønsker festivalen altså å synliggjøre dette miljøet og bredden i deres arbeid for andre.
Fra revolusjon til feminisme
Det er gratis inngang på alle arrangementer, i spenn fra 100-årsmarkering for den russiske revolusjonen, via spesialfokus på dokumentariske tegneserier, kjøpesentre i Trondheim, Rosa Luxemburg og dagens feminisme, til norsk våpenproduksjon. Festivalen blir åpnet av styreleder for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening Marta Breen, og blant deltagerne ellers er Dag Hoel, Wencke Mühleisen, Nina Björk og Lene Ask. Det blir musikalske innslag med blant andre Dr. Bekken og Jarlen musikkorps.
Norske kuler dreper uten at vi snakker om det
Portretter i papircollage
Det mest synlige innslaget er det likevel Birgit Kvamme Lundheim som står for. Kunstneren har portrettert nær samtlige deltagere på festivalen med sin spesielle papircollage-teknikk; som hun tidligere har gjort med trønderske forfattere i deres jubileumsutstilling på Galleri SG. Lundheim har lest seg opp på de forskjellige forfatterne og andre aktører i festivalen. I tillegg til seks portretter i glassfasaden til Sparebank 1, er det i ferd med å bli hengt opp rundt 20 portretter i gangen mellom Kulturtorget på Trondheim Folkebibliotek og Sellanraa Bok og bar, der festivalen foregår. Portrettene har både fotografisk likhet og en referanse til aktørenes bakgrunn og funksjon på festivalen.
Stipender og legater til kulturfolk
- Slik blir portrettene dobbelt viktig for festivalens grunnidé. De synliggjør temaene i festivalen og de gjør selve forfatterne mer synlige, sier Eva Furseth.