Etter premieren på Sundance-festivalen tidligere i år, har ryktet gått om «God's Own Country» som en slags «Brokeback Mountain» fra den britisk landsbygda. Det er ingen god beskrivelse av en av årets beste britisk debutfilmer og et av de beste kjærlighetsdramaene på kino i år.

Handlingen foregår riktig nok på landet, rundt menn som har sex med menn, men omtrent der stopper likhetspunktene med Ang Lees Oscar-vinner fra 2005 med Jake Gyllenhaal og Heath Ledger. Noen vil kanskje reagere på begrepet «kjærlighetsdrama» om en film som starter med røff, relativt følelseskald sex mellom to menn under en landbruksauksjon.

En av filmens store styrker er skildringen av og utviklingen til en ung bonde som ved filmens start sliter med kraftig innsnevret følelsesregister. Josh O'Connor er skakende god og bør sanke priser for hovedrollen som sauebonde i Yorkshire som driver gård sammen med faren og bestemora. Mora stakk da han var liten, faren er redusert etter slag, og bestemora klager på den unge mannens utsvevende liv.

Dramaet starter for alvor når den unge bonden motvillig skal hente en rumensk gjestearbeider som faren har hyret for å hjelpe til på gården i forbindelse med lamminga. O'Connor er særdeles god til å formidle språkløs maskulinitet, med den lokale puben som ventil for økende skvis mellom avmakt og pliktfølelse.

Les også anmeldelsen av «Justice League»

Det vises at regissør og manusforfatter Francis Lee har vokst opp på en familiegård i Yorkshire. Bare se på de herlige, dokumentariske bildene på rulletekstene. Det er sjelden å møte relasjonsdrama med så godt blikk for landskap, dagligliv og hardt gårdsarbeid. Det vises at filmen kjenner og kan, ikke bare typer og miljø, men også arbeidet med dyra. Scenen hvor den rumenske gjestearbeideren skaffer et utsatt lam en ny mor, er sannsynligvis den første i sitt slag i spillefilm.

Det er godt gjort å bygge opp et kjærlighetsdrama rundt en type som tilsynelatende ikke er i stand til å kommunisere særlig utover grynting, sex og drikking, tidvis i kombinasjon. I en god scene møter den unge bonden en jevnaldrende jente hjemme på ferie, fra studier i storbyen. Bedre illustrasjon av hvordan det har kommet en verden mellom to tidligere venner, skal godt gjøres.

Det kan innvendes at den rumenske gjestearbeideren, fint og verdig spilt av Alec Secareanu, nesten virker for god til å være sann. På den andre siden er han og måten han gradvis får den forknytte, innbitte unge bonden til å løsne opp på, helt avgjørende for at filmen til slutt får et klimaks som tvinger hovedpersonen til å ta noen aktive valg.

Tittelen på filmen kan både sees som en hyllest til landskap og gårdsliv og som et lett ironisk bilde på slit og ensomhet. «God's Own Country» får fram begge deler, særlig gjennom det sterke uttrykket til Josh O'Connor.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av «Wind River»