En dokumentar om brødrene Lumière, satt sammen av filmer laget i perioden 1895–1905 låter som et kuriøst stykke skolefjernsyn som kanskje passer best for folk som er mer enn middels interessert i filmhistorie. Så feil er det heldigvis mulig å ta.

«Lumière! Eventyret begynner» er en liten åpenbaring av en dokumentar, satt sammen av Thierry Frémaux, direktør for filmfestivalen i Cannes. Med selvfølgelig fransk arroganse argumenterer filmen godt for at brødrene Auguste and Louis Lumière var langt viktigere enn Thomas Edison i utviklingen av film som medium.

Første film: Arbeidere forlater fabrikken i den første filmen til brødrene Lumière, fra 1895. Den vises i den nye franske dokumentaren om filmmediets første år.

Filmens beste argument for det, er måten den lar bildene tale for seg på. Riktig nok tilsatt kledelig musikk og Frémaux' entusiastiske fortellerstemme. Det som gjør «Lumière! Eventyret begynner» til et eventyr av en film er forbløffende godt restaurerte utgaver av hele 108 av de over 14 000 filmene som brødrene produserte.

Både som historiske dokument og som filmer er det forbløffende å møte levende bilder fra Lyon, Paris, Marseilles, London, Venezia, Berlin og Moskva fra rundt 120 år tilbake i tid. Enda mer forbløffende er det å se hvor godt fotografert og komponert de 50 sekunder lange filmene var.

Fra den første filmen med arbeidere som forlater fabrikken til en fantastisk liten film fra Vietnam i 1900(!) er dokumentaren en strålende introduksjon til film som medium og til filmens barndom. Med gode koblinger mellom bildene til Lumière og senere filmklassikere.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen av premiereaktuelle «God's Own Country»