Som spenning og skrekk i snødekt norsk vinterlandskap har «Hjemsøkt» noen sterke sider og kvaliteter som går utenpå sesongens tidligere framstøt «Juleblod» og «Snømannen». I sin spillefilmdebut viser regissør Carl Christian Raabe flere lovende takter. I sin første hovedrolle på film viser Synnøve Macody Lund klar framgang både fra «Hodejegerne» (2011) og tv-serien «Frikjent» (2015).

Det første filmmanuset til forfatter Maja Lunde («Bienes historie») er en finurlig blanding av psykodrama om en ung kvinne på barndommens trakter og en spøkelseshistorie. Philip Øgaards foto løfter historien og filmen, selv om lydsiden til tider er nær ved å overdøve bildene.

I ganske godt oppspill med fin bruk av barnlig julesang, presenteres en tilsynelatende enkel historie. Macody Lund forlater sin danske samboer for noen dager for å selge unna farens hus etter hans død. På gamle trakter i et skummelt hus, brygger filmen en nifs cocktail av psykodrama, familiehemmeligheter og spøkelseshistorie.

Bruk av lyd og lydmiks er et område hvor filmmediet har ekspandert mye i nyere tid og særlig i skrekkfilm. I «Hjemsøkt» bidrar overlesset lydside til at filmen blir overtydelig mot det irriterende både i lyd og fortellergrep når det gruvekkende skrus til. Det er synd, for filmens kvaliteter vitner om større potensial enn filmen helt klarer ta ut.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også anmeldelsen «Elendig komedie full av dritt» om premiereaktuell norsk film