Det er lett å forstå hvorfor sørkoreanske «The Villainess» gjerne kalles en slags blanding av Luc Bessons «Nikita» (1990) og den indonesiske voldsorgien «The Raid» (2011). Den andre spillefilmen til Jung Byung-gil ble vist utenfor konkurranse i Cannes i år. Den viser en filmskaper med åpenbar begavelse for fartsfylt voldsaction, selv om slåssingen imponerer mer enn historie og replikker.

«The Villainess» skal også ha ære for stilbevissthet, som en moderne film noir med regntunge storbygater og to dunkle kjærlighetsdrama under den brutale hvem-lurer-hvem-motoren som filmen gir full gass med fra start til mål.

På ganske raffinert vis kobler filmen ulike tidsplan i en historie hvor Kim Ok-bin spiller hevntørstig gangsterkone som spesialtrenes til å bli dødsmaskin på den rette siden av loven i kamp mot mafiaen. Halsbrekkende action- og voldsscener viser åpenbart regitalent i sjangeren, fra en filmskaper vi ganske sikkert får se og høre mer fra.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Les også «Komiserien «Solsidan» funker som film også»