Det stikker et par bein frem i høyre bildekant. Bakgrunnen domineres av en murvegg med noen barnslige skriblerier på. I denne beskrivelsen av bildet skulle man kanskje tro det var snakk om et portrett. Barnslige skriblerier kan virke livaktige. Et par utstrakte bein høres da også nokså greit ut. Men dette bildet er verken utpreget portretterende, livaktig eller greit.

LIKTE DU DETTE? Se alle sakene våre i serien Kunsten å se

Den sittende figuren er innhyllet i et hvitt tøystykke. I den mørke hetteåpningen er det ikke mulig å få øye på noe ansikt. Den forknytte holdningen reduserer kroppen til en anonym figur. Dette er ikke et portrettert individ. De utstrakte beina virker livløse – et ikke identifisert individ i en stivnet positur. De to befinner seg i omgivelser preget av forfall. Se bare på barnetegningene som, halvt utvisket på den grove murveggen, bærer bud om en vitalitet som nå er fraværende.

Øverst i bildeflaten, innerst i billedrommet, ser vi noen elegante border. En for oss eksotisk ornamentikk. Men det er som om alt dekorativt og vakkert her kommer i bakgrunnen. Noe kaldt, hardt og ødslig har kommet i forgrunnen. Eller kanskje snarere: Det er denne realiteten – bakenfor en dekorativ fasade – kunstneren ønsker å belyse.

Anupam Sud har selv sagt om denne perioden av sin produksjon: «There was a phase when I was preoccupied with the feminist point of view. I placed women in positions of deprivation and exploitation. Behind them, you could see the urban Indian city in a state of decay.» Det er i det hele tatt lite som sikkert identifiserer dette som kvinner. De er menneskelige avskygninger. Glemte og forlatte, overlatt til seg selv. Bildet er i dag 35 år gammelt, men det er plassert inn i en utstillingskontekst som belyser tilstander i samtiden, og som slik aktualiserer bildeutvalget. For fortoner ikke dette bildet seg nesten som evig aktuelt? Jo, dessverre.

KAN SES: Ett av flere grafiske verk som vises i tilknytning til utstillingen

«I skyggen av terror», Trondheim Kunstmuseums avdeling Gråmølna, frem til 18. februar 2018.

KUNSTNER: Anupam Sud (f.1944)

TIDLIGERE VERKER: Anupam Sud er isin generasjon en av Indias betydelige grafikere. Inspirert av sine bredt kulturorienterte foreldre valgte hun midt på 1960-tallet å bli billedkunstner, og i 1967 ble hun uteksaminert fra College of Arts, New Delhi.

Ved inngangen til 1970-tallet flyttet hun til London, der hun blant annet spesialiserte seg innenfor diverse grafiske uttrykk på Slade School of Arts.

Siden har hun både hatt separatutstillinger og er blitt vist på gruppeutstillinger flere steder i verden.

Gjennomgående i arbeidene hennes er mennesker i en eller annen form for nød eller knipe. Bildene viser ofte menneskekropper og bruddstykker av arkitektur. Slik kan bildene sies å ta opp menneskelig eksistens og kulturell kontekst.

OM VERKET

«Of Walls»litografi (1982)