Med lysende unntak for NRKs dramaserie «Kampen for tilværelsen» er det langt mellom de originale, gode nysatsingene i årets norske tv-høst. Statskanalen har riktig nok byttet ut «Beat For Beat» med «The Hit» i Gullrekka for å konkurrere med TV2s «Idol», uten at det endrer inntrykket av at mer eller mindre velbrukte konsept innen reality-tv og talentkonkurranser har dominerende plass i sesongens tv-underholdning.

Mer av det som funket sist, ser ut til å være strategien i et medium hvor det blir stadig vanskeligere å kapre yngre seere til å se tv i «realtime», framfor å streame når det passer, eller når noen har delt høydepunkt med dem.

Derfor er det sannsynligvis smart, om risikabelt og krevende å lansere høstens utgave av «I kveld med Ylvis» som direktesendt tv-show. Siden premieren kanskje var det beste Ylvis har gjort i talkshow-format, vil de kunne spille mer på den unike liveeffekten framover. Bård og Vegard Ylvisåker passet da også på å si hvor spesielt det er å sende et show direkte i Norge, hvor alle konkurrentene, fra «Nytt på Nytt» og «Senkveld» til «Skavlan» går i opptak.

Mens forrige sesong med Ylvis fikk kanonstart med videofenomenet «The Fox», var den nye låten «Truckers Hitch» en blekere variant av den, selv om videoen ga artig løft. Lanseringen av sangen overstrålte showet sist. Nå overstrålte showet sangen. Innslaget med Ylvis og Calle Hellevang-Larsen som haleheng til statsminister Erna Solberg i byen, som middelaldertrubadurer som synger om hva hun gjør, fortjener alt klassikerstatus.

At TV Norge fyller på med ferske humorsatsinger gjennom uka med «Valen TV», «Morgan og Ola-Conny gjør Norge» og «Klovn til kaffen» gjør at de sannsynligvis vil fortsette å ta markedsandeler fra TV2 og ta flere yngre seere fra NRK. I fjor hadde TV Norge større grep om aldersgruppen 12–19 enn TV2 og større grep om aldersgruppen 20–34 år enn NRK ifølge TNS Gallups store medieundersøkelse.

Komikervarianten av «Hver gang vi møtes» i «Klovn til kaffen» trakk mange seere i premieren. Første program med Espen Eckbo i sentrum ble en litt stiv blanding av anstrengt og morsomt. Som i flere realityshow med mer eller mindre kjente folk, kan tidvis lure på hva det er som får deltagere til å stille opp og publikum til å se på.

Den svenske artisten Eva Dahlgren lettet litt på det sløret sist helg. I langeintervju som podkast på nettstedet Värvet fortalte den svenske artisten om hvordan hun angret på at hun deltok i den svenske utgaven av «Hver gang vi møtes» på TV4 i 2011. Dahlgren fortalte at grunnen til at hun sa ja, var at hun fikk ca. 300 000 kroner for å delta.

Om norske kanaler betaler lignende summer for artister og kjendiser i realityshow, er ikke kjent. Artister, idrettsfolk og en del mennesker som strengt tatt er mest kjent for å ha deltatt i realityshow tidligere, som deltagere i såkalte kjendisvarianter av realityshow, har åpenbart flere scener en de som blir feirede tv-øyeblikk.

Dahlgrens beretning i det nesten 90 minutter lange intervjuet, om hvordan hun måtte drikke en drøy flaske vin før hun klarte å se seg selv i tv-showet, og angeren etterpå, gir avslørende glimt bak den regisserte tv-kosen. I Norge går stadig flere fra realityshow til realityshow i forsøk på blåse liv i en ex-karriere. Hvor mange stjernekamper er det egentlig plass til i et tv-land som Norge? Humor som funker, blir det derimot aldri for mye av.

Lettet på sløret: Eva Dahlgren deltok i den svenske utgaven av «Hver gang vi møtes» på TV4 i 2011. Og- fikk ca. 300 000 kroner for å delta.Om norske kanaler betaler lignende summer for artister og kjendiser i realityshow, er ikke kjent. Foto: Scanpix