I morgen åpner utstillingen «Paper Dialogues» i Today Art Museum i Beijing. Her stiller Karen Bit Vejle ut psaligrafiske kunstverk i store formater sammen med sin kinesiske kollega Xiaoguang Qiao.

– Det har virkelig vært et interessant samarbeid. Vi kan ikke snakke sammen, han kan kun kinesisk, ikke engelsk, og jeg kan ikke kinesisk. Men det handler om å skape dialog, det er kjernen i hele prosjektet. Det har gått helt fantastisk, både kunstnerisk og personlig, sier Bit Vejle.

Respekt

– Når to vidt forskjellige kulturer møtes kan det ofte være vanskelig. Da handler det om å knekke noen koder, og det er utrolig spennende. Når man gir hverandre tid vil det langsomt men sikkert løsne og forskjellighetene blir utjevnet. Det handler om respekt, sier Bit Vejle som understreker at dette er et kunstnerisk prosjekt – ikke politisk.

– Men det handler om dialog og å åpne små dører som forhåpentligvis kan være positivt, sier hun.

Kultur gjennom dragen

Tema for utstillingen er «Dragen», et symbol som både Kina og Norge har til felles.

– Vi har den med i vår kultur helt fra vikingtiden, og opp gjennom hele norgeshistorien. På samme måte er den spill levende den dag i dag i Kina. Det er et mytisk vesen begge kunne forholde seg til. Nå forteller vi om hver våre lands kultur, historie og egenart gjennom dragen, sier Bit Vejle.

Professor Qiao har klippet en ni meter lang drage til utstillingen.

– Da jeg hørte det hadde jeg forferdelig lyst til å klippe en 12 meter lang drage. Men i respekt for den gamle kulturen måtte jeg finne en annen måte å gjøre det på enn å matche hans klipp i volum. Dragen kommer jo fra et sted, og derfor ville jeg lage drageegg. Et egg er et symbol på det ufødte og fremtiden, sier hun.

Bit Vejle har derfor klippet syv digre drageegg. De tre første går tilbake i historien og handler om norsk kultur. Det fjerde er tre meter høyt og 2,5 meter bredt og forteller om Norge i dag. Dessuten har hun tre «fremtidsdrageegg».

– I de gamle eventyrene passet dragen alltid på skatter som gull, sølv og perler. Men fremtidens drage passer på det som er mye mer verdifullt enn skatter – den passer på kunnskapen og fellesskapets skatt, sier Bit Vejle.

Kontraster

– Hvordan vil du beskrive din kinesiske kollega?

– Det var kjærlighet ved første blikk. Det er jo første gang jeg møtte en kollega. Vi er i samme alder, men jeg er høy og lys og han er liten og mørk. Og selv om begge bruker saks og papir har vi vidt forskjellige kunstneriske uttrykk. Han er maskulin og klipper grovt og stort, mens jeg klipper feminint og intrikat.

Verkene følges av tekster ved siden av og en stor katalog på norsk, engelsk og kinesisk. Bit Vejle skryter av sine gode trønderske medhjelpere, deriblant prosjektveileder Chin Yu- Lee som er kinesisk og har bodd i Norge i 30 år.

– Vi har trukket inn flere veldig kompetente folk på ulike felt. Alt er et samarbeid med den kinesiske kunstneren, hans samarbeidspartnere, trykkeriet, grafiske designere og fotografer. Og alt må gå gjennom en tolk. Dette er dialog i ytterste potens, og krever mye personlighet og kunnskap fra alle involverte, sier kunstneren.

Bit Vejle forteller også om nettsiden som vil rulle opp med mye innhold i forbindelse med åpningen. I et av eggene er det et «magisk punkt», en hånd. Hvis man holder sin egen hånd på den ene siden av glassene som papirklippene er montert mellom, og en annen hånd på den andre siden, oppstår det en magisk dialog, ifølge Vejle. Dette blir filmet kontinuerlig under utstillingen og vil komme ut på nettsiden.

Klipp i håndbagasjen

Prosjektarbeidet har pågått i fire år og professor Qiao var gjest da Bit Vejle åpnet sin olsokutstilling på Stiklestad i fjor sommer. Han inviterte på sin side på befaring hos flere kinesiske museer.

– De var fascinert av denne typen papirklipp, som er noe helt annet enn de det de hadde sett før. Vi kunne velge hvilke museer vi ville stille ut i, sier Bit Vejle som dro til Kina forrige uke for å forberede morgendagens utstillingsåpningen i Beijing.

– Jeg har med meg klippene i et futteral i håndbagasjen, sier hun.

Konsentrert: Professor Xiaoguang Qiao og Karen Bit Vejle har jobbet på hver sin kant med utstillingen som åpnes i Beijing onsdag denne uken. Neste sommer stilles «Paper Dialogues» ut i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim. Foto: Cao Lang
Konsentrert: Karen Bit Vejle i arbeid i forkant av hennes første Kina-utstilling. Foto: Adam Grønne
På gulvet: Professor Xiaoguang Qiao i sitt verksted. Nå åpner han utstilling sammen med den dansk/norske kunstneren Karen Bit Vejle. Foto: Cao Lang