Fargerikt jubileum: Lanvin designet flere fargerike festkjoler i sin kolleksjon i samarbeid med H&M i 2010, og er selvfølgelig representert på jubileumsutstillingen som åpner i Nordenfjeldske Kunstindustrimusem søndag. Foto: Morten Antonsen Foto: Morten Antonsen

Det er i år ti år siden H&M startet samarbeidet med noen av verdens fremste klesdesignere. Kunstindustrimuseet i Trondheim har som det eneste museet i verden sikret seg klær fra alle kolleksjonene til museets samling. Nå er klærne samlet i utstillingen «The first ten years designer collaborations H&M 2004-2014».

- I løpet av disse ti årene er det 14 designere de har smabriedet med, for i tillegg til høstlanseringene, har de laget noen designerkolleksjoner for vårsesongen. Det startet med Karl Lagerfeld i 2004 som laget klær til både kvinner og menn det året, forteller draktforsker ved Kunstindustrimuseet Karin Sinding.

Komplett samling

Rundt 50 plagg stilles ut, alt fra en brudekjole laget av den nederlandske designerduoen Victor & Rolf, til Stella McCartneys stikkegensere. Kunstindustrimuseet har en stor samling klær og syntes det var viktig å supplere samlingen med folkelig klesmote.

- Vi har mye haute couture fra Paris fra mange av de samme designerne. Og vi har også mye couture fra Tokyo, Milano og New York. Det at disse designerne er villige til å jobbe for en kleskjede som H&M og lage god design for en rimeligere penge til et større marked, det synes vi er interessant. Det at de startet med Karl Lagerfeld er litt spesielt. Han representerer motethuset Chanel, og det var Coco Chanels profil å lage rimeligere klær slik at kvinner kunne ta seg råd til å kle seg pent, forteller Sinding.

Trendsettere

Det har også vært viktig for Kunstindustrimuseet her å kunne vise de ulike designernes stil og linjer, i tillegg til at klærne viser de siste trendene.

- Selv om disse klærne masseproduseres og lages i rimeligere materialer av dårligere kvalitet, vil de likevel fortelle om en stil og en moteutvikling, og det er det folk i Trondheim kjøper. Det er dette folk ute i verden går med, det er ikke kostbar haute couture som kun kjøpes av et lite fåtall. Klærne blir dermed en viktig del av moteutviklingen og bidrar ti å påvirke motebildet.

Sinding tror H&M har vært motivert av nettopp det å kunne skilte med toppdesign for sitt marked.

Designerklær for folk flest

- Det er jo en fjær i hatten å kunne presentere en veldig kjent og populær designer. Dessuten har det vel vært et ønske å kunne gi det beste av design til sin kjøpegruppe. Folk flest har ikke råd til å kjøpe de ordinære kolleksjonene fra disse designerne, men vil gjerne smykke seg med å eie et slikt plagg.

- Hvorfor er det så viktig for folk å ha klær fra kjente designere?

- Det er vel hele statusjaget i dagens kanskje overfladiske samfunn. Men folk har jo alltid likt å pynte seg. Det ser vi i de innerste jungelområdene også, at de pynter seg med fjær og maling, lager arr og deformerer kroppen for å oppnå et skjønnhetsideal. Samtidig handler det nok om folks behov for å vise velstand. De fleste er opptatt av å vise at de har gjort det godt her i verden og at de har råd til det beste. Det er nok både snobberi og skryteri i bunnen her, sier Sinding.

Utstillingen åpner søndag 26. oktober og varer frem til 11. januar.

Utstillingsansvarlig :Karin Sinding er draktforsker ved Kunstindustrimuseet og har kjøpt inn antrekk fra samtlige som har deltatt i designersamarbeidet med H&M til museets samling. Foto: Morten Antonsen