I sitt tredje år etablerer Trondheim Barokkfest seg for alvor som landets viktigste barokkfestival, mens litteraturfestivalen Spor arrangeres for første gang.

Martin Wåhlberg og Thea Thorsen er begge innflyttere i Trondheim – men har på få år etablert seg grundig. Privat har de fått to barn sammen, nå har de også født hver sin festival.

Wåhlberg og hans kolleger på Senter for tidligmusikk tar Trondheim barokkfest et steg videre: Flere attraksjoner og bredere program i helgefestivalen som nå varer nesten en hel uke, fra 27. januar til 1. februar.

Barokk i stort spenn

Det er allerede kjent at britiske Ian Bostridge kommer. Det gjør også The King's Concert som er et av verdens ledende ensmbler med periodeinstrumenter, Pavel Serbin, Pratum Integrum, Trondheim Barokk og Ungdommens barokkorkester. Den internasjonale barokkstjernen Rolf Lislevand holder flere konserter, én av dem under vignetten Barokkfolk, med felespilleren Gjermund Larsen.

– Det er arrangementer med stort spenn, fra nattkonsert, dansefest og familieforestilling til nedstrippede intimkonserter, sier Martin Wåhlberg, som tar i bruk både kjente og mer overraskende scener. Nidarosdomen, Erkebispegården, Katedralskolens aula og Kapittelhuset er blant åstedene for festivalen.

– Vi kler konsertene etter lokalene, og omvendt, sier Wåhlberg, som mener at ingen annen norsk by kan by på historiske arenaer på Trondheims nivå

Fortsatt nyforelsket

– Vi er jo fortsatt nyforelsket i byen, og opptatt av at folk bør få kjennskap til hvilke flotte byrom som finnes her, sier Thea Thorsen.

Hun har vært støttespiller for mannens festival i de første årene, og ellers markert seg nasjonalt og internasjonalt for sitt arbeid med base i NTNUs avdeling for klassiske fag, senest som ansvarlig for Gyldendals mammutsatsing «Antikken på norsk».

Med støtte fra Fritt Ord arrangeres seminaret «Klassisk for alle» på Katedralskolen. Alle latinlærere i landet blir invitert til seminaret, som setter søkelyset på latinfaget og latins generelle plass i samfunnet. Dagen ender opp i Breakspear-forelesningen ved Ian Bostridge, som ikke bare er musiker men også æresdoktor ved Corpus Christi College i Oxford og ekspert på hekseprosesser.

Breakspear endret Trondheim

Tanken er at Breakspear-forelesningen skal etableres som en årlig institusjon, oppkalt etter Ian Breakspear, den pavelige utsendingen i Skandinavia på 1100-tallet som plasserte det norske erkebispesetet i Trondheim og etablerte Katedralskolen, før han under navnet Adrian IV ble den eneste britiskfødte pave.

– Da jeg hørte denne historien første gang, ble jeg fyr og flamme. Hvorfor hadde jeg ikke hørt om ham før, hvorfor lærer vi ikke dette i skolen? Trondheim er den eneste byen i Norge med en sammenhengende akademisk tradisjon tilbake til 1100-tallet, og Breakspear er mannen som satte det i gang, sier Thea Thorsen.

Festival for idéhistorie og oversatt litteratur

Begivenhetene 26. januar blir en tyvstart på selve litteraturfestivalen Spor, som arrangeres fra 27. januar til 1. februar. Spor skal finnes sin nisje blant norske litteraturfestivaler ved fokus på oversatt litteratur og idéhistorie. Årets hovedtema «Veien mot nord» deles av Barokkfest. Blant deltagende forfattere er Cecilie Enger, Morten Strøksnes, Kjell Arild Pollestad, Marie Amelie, Paul Goring, Aslak Rostad og Thea selv.

De to arrangerer festival sine festivaler samtidig, muligens ettersom denne uka uansett er «ødelagt»?

Opptatt av å forenkle

– He, he. Det er praktisk på mange måter å gjøre det samtidig. Noen av aktørene er felles, vi arrangeres delvis på samme steder og belyser noen av de samme temaene. Festivalene er beslektet, vi føler dette er logisk, sier Thea.

Å belyse vår tid gjennom fortiden er et felles prosjekt, det er også fokuset på et felt som ikke alltid er like prioritert innenfor akademia; nemlig formidlingen. I tillegg til å være forskere, er de begge utøvende kunstnere. Martin spiller cello, Thea er forfatter og oversetter. Det har kanskje betydning for grunnholdningen om at kunnskap ikke bare skal etableres, men også formidles. Og forenkles – slik at flest mulig forstår.

– Å arrangere festival oppleves som et løft for oss og de andre involverte, samtidig som det gir oppmerksomhet til feltene vi begge er opptatt av, sier Thea Thorsen og Martin Wåhlberg.