Det er skuespillerne Kåre Conradi, Ulrikke Døvigen og Tov Sletta som nå er ute på turné med Riksteateret og forestillingen «Komplottet».

En svart komedie om en brutal jakt på klikkvinnende historier. I kveld er det turnépremiere i Melhus.

– Dette er en forestilling som fokuserer mangelen på empati i alle ledd, både hos journalistene og hos den rollen jeg spiller, talkshowartisten «Barry». Det dreier seg om mangel på medfølelse, samtidig er det tre ganske forvirrede mennesker også, sier Conradi om stykket som er skrevet av den britiske dramatikeren Joe Penhall. Siden urpremieren på Royal Court Theatre i London i 2004 er «Komplottet» spilt på scener over hele Europa.

– Handlingen går ut på å lure noen såpass opp i stry at man ikke har noe annet valg enn å by på en skikkelig historie. Og så er spørsmålet, at når du som en tv-personlighet er avhengig av media, hvor vanskelig er det da å få han til å fortelle sin historie. Hvor mye skal til, og kan mennesker kjøpes? Alt dette settes på spissen i forestillingen. En svart komedie betyr gjerne at det underliggende er realistisk, men det er forstørret opp, sier Conradi.

Brutale metoder

– Det er jo en ekstrem situasjon, men det kunne nok ha skjedd, i alle fall i utlandet, supplerer Tov Sletta, som spiller en av journalistene i stykket. Hvor langt er man villig til å gå, og hvor lenge kan man legge følelsene til side, det er det dette stykket handler om.

– Hva vil man fortelle med dette «Komplottet»?

– Med tanke på at «News of the world»-skandalen kom i 2011, er det ganske fascinerende å tenke på at dette ble skrevet lenge før. Da var det snakk om skjult avlytting, skjulte kameraer osv., noe som vi har med her også. Dette er et viktig stykke ikke minst med tanke at det kan bidra til å skape en debatt etterpå, og den debatten, eller «baksnakk» som vi har kalt det, er vel så interessant som det som skjer på scenen, sier Conradi.

Inviteres til «baksnakk»

I etterkant av hver forestilling inviteres publikum til en samtale som ledes av en redaktør eller journalist. Dette er samarbeid mellom Riksteateret, Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening. Sjefredaktør i Adresseavisen, Arne Blix, vil være til stede etter forestillingens slutt i Melhus i kveld der blant annet journalistenes rolle vil bli diskutert.

– Uetiske metoder har alltid funnet sted, men de er langt mer synlige i dag. Og det blir tydeligere og tydeligere for publikum at det er forskjell på mediene også. Du har medier som operer helt på kanten av lovverket, og du har medier som jobber for å oppnå en høy grad av troverdighet.

– Vi liker å tro at vi er bedre enn utenlandsk presse, hva tror du om det?

– Jeg tror vi kan si at vi har et bedre etisk rammeverk, og en bedre oppfølging av dette etiske rammeverket. Vi har pressens faglige utvalg som publikum kan klage til, mens dette er nærmest nytteløst i andre land der man må gjennom store rettsprosesser for å nå frem, sier Blix.

Ikke så ille i Norge

De tre skuespillerne i «Komplottet» blir selv utsatt for journalistenes søkelys med jevne mellomrom, men opplever norsk mediebransje ryddig og grei.

– Jeg har et ganske fint forhold til media og synes alltid det går an å si ifra hvis jeg føler at de blir for nærgående. Det er sjelden jeg har vært utsatt for mye styr, men i utlandet slipper man ikke så lett unna, sier Conradi og får støtte fra Døvigen som heller aldri har vært utsatt for noe ufint.

– Det går an å ta en prat, og gi litt, men media her holder seg innenfor respekten. Det handler mye om penger, du kan oppnå mye større gevinster i utlandet hvis du får et skup. Jeg tror du hadde sett en kvassere fremgangsmåte i Norge også hvis det hadde vært mer penger involvert, sier Døvigen.

– Kanskje janteloven har noe for seg her, det ligger litt i den norske folkesjela at man ikke skal stikke seg frem så mye som kjendiser gjør i andre land, sier Sletta.