Komponist Terje Bjørklund har nylig fylt 70 år. Guttekorets dirigent Bjørn Moe blir like gammel i mars. Begge blir feiret med flere konserter de neste dagene.

– 28 av mine verk gjennom 35 år skal spilles på tre konserter, både klassisk, jazz og kirkemusikk. Kanskje det er noe for Guinness rekordbok, ler Terje Bjørklund.

I 1973 ble han som førstemann ansatt ved Trøndelag Musikkonservatorium, som mange år senere ble innlemmet i NTNU. Under samme styremøte, kort tid etterpå, ble Bjørn Moe ansatt.

42 år senere går begge av for 70-årsgrensen. Men ingen av de to førsteamanuensene trapper ned. Bjørklund skal fortsette som timelærer og har en rekke oppdrag som komponist i tiden som kommer. Bjørn Moe skal bruke enda mer tid med Nidarosdomens guttekor, som han har dirigert helt siden det året han ble ansatt på Musikkonservatoriet.

Startet Jazzlinja

– Kanskje får jeg også tid til å komme i gang med å komponere. Hittil har jeg bare rukket å skrive noen kortere stykker, sier Moe, som skal dirigere Guttekoret i Domkirken lørdag kveld. Fram til nå har han hatt to jobber, som dirigent for koret og ved Institutt for musikk.

Guttekoret skal feire 70-årsdagen hans i mars med flere arrangementer. De skal blant annet framføre Mozarts Requiem i Nidarosdomen.

Markeringen av at de to går av, starter i Kammersalen i Olavshallen torsdag kveld. Da skal musikkstudenter ved NTNU framføre vokal og instrumental kammermusikk skrevet av Bjørklund.

Fredag får man et tverrsnitt av samme manns musikk i Dokkhuset, der studentene skal spille både klassisk musikk og jazzlåter. Bjørklund startet Jazzlinja i Trondheim i 1979. En av låtene på repertoaret i Dokkhuset heter «Søndre gate 11».

Egen musikk i alle rom

– Det var der, i et gammelt trehus, vi holdt til den første tiden. Den låten ble en slags nasjonalsang for jazzlinjestudentene de neste årene, forteller Bjørklund.

I Nidarosdomen lørdag møter vi Bjørklund som komponist av kirkemusikk. Et orkester med strykere og blåsere fra Institutt for musikk skal i aksjon. De spiller også under avslutningen med Bjørn Moe, Guttekoret og verket «De Profundis», som Bjørklund skrev til koret i 2004.

Bjørklund har de siste dagene gått rundt i lokalene til Institutt for musikk i Olavskvartalet og hørt sin egen musikk fra flere tiår tyte ut av alle øvingsrom.

– Det er en utrolig opplevelse å høre sin egen musikk fra alle hold. Disse tre konsertene inngår i et prosjekt vi har hvert år der alle studentene får trening i å spille konsert. Det er sikkert hundre musikkstudenter som skal i aksjon de tre kveldene, sier Bjørklund.

Pensjonerer seg aldri

Han og Moe er enige om at musikere pensjonerer seg ikke. De komponerer, spiller og dirigerer så lenge helsa holder.

– Selv har jeg undervist folk i 20-årene så lenge at en del av meg er 20 år gammel, sier Terje Bjørklund.

– Og jeg har dirigert gutter i alderen ti til 70 år så lenge at jeg holder meg også ganske ung, i hvert fall mentalt, sier Bjørn Moe.