– Vi gir tilbake Sitters bilder, men på noen betingelser, sier Hilde Opoku, styreleder i stiftelsesstyret ved Trondheim Kunstmuseum.

Les også: Inger Sitter krever tilbake milliongave

Hun og styret sendte fredag et brev til Inger Sitters advokat, etter at advokaten tidlig i februar varslet at Inger Sitter og hennes datter Gro Nesjar ville gå rettens vei for å få tilbake kunstgaven. Sitter og Nesjar mener bildene ikke er blitt vist fram i tilstrekkelig grad og at forutsetningene for gaven er brutt.

– Vi mener fortsatt at vi ikke har brutt betingelsene. Men vi kan ikke bruke tid og krefter på en langvarig prosess i retten. Dessuten har vi godt håp om å komme til enighet om en avtale som innebærer at vi kan beholde noen av bildene, sier styreleder Hilde Opoku.

Mest glad for mor

Gro Nesjar er glad for brevet fra styret.

– Nå ser det ut til at vi kan komme fram til en enighet. Det gjenstår å diskutere noen punkter, men endelig nærmer vi oss hverandre. Det jeg setter aller mest pris på, er at jeg nå kan gi mor beskjed om at vi nærmer oss en avklaring. Hun er svært syk, og det er fint at hun får oppleve dette, sier Nesjar, som møtte sin mor og ga henne den gode nyheten fredag ettermiddag.

Les også: Kunsthistorisk stevnemøte

Hun og hennes advokat mottok brevet i går og hadde ikke studert detaljene da vi snakket med henne. Men i utgangspunktet er hun positiv til forslagene fra stiftelsesstyret.

Vil ikke selge bildene

– Dere er villig til å la noen bilder bli igjen i Gråmølna?

– Ja. Det har vi sagt hele tiden. Det har vært snakk om å la fire bilder bli igjen. Dette får vi diskutere. Poenget vårt er at bildene skal bli lettere tilgjengelig for publikum. Nå får vi muligheten vil å vise dem i andre sammenhenger.

– Hvordan skal det skje?

– Detaljene rundt det er ikke avklart. Men vi skal ikke selge dem. Vi kan låne dem ut til gallerier, bedrifter og institusjoner slik at de blir sett av et mye større publikum enn på Gråmølna.

Hilde Opoku sier at hun synes det som har skjedd er trist, men at det ikke var noen annen utvei.

En prinsipiell sak

– Vi ville svært gjerne beholde hele kunstgaven. Men vi kunne ikke bruke mer tid på dette. Det oppsto mange uklare og subjektive fortolkninger omkring betingelsene i gavebrevet som det ble vanskelig å forholde seg til. Nå må vi få på plass andre formuleringer slik at det ikke lenger er plass for tvil.

Opoku forteller at museet har gjort grundige juridiske og museumsetiske vurderinger før styret tok sin beslutning. Trondheim Kunstmuseums direktør Johan Börjesson har dessuten snakket med flere direktørkolleger ved andre museer før han ga sine råd til styret.

Å gi tilbake en kunstgave har viktige prinsipielle sider. Når Trondheim Kunstmuseum gir seg, kan det få betydning for kunstgaver ved andre institusjoner.

Les også: Årets fylkeskulturpris til Inger Sitter

Vil ha ny avtale

I brevet fra stiftelsesstyret til Sitters og Nesjars advokat heter det blant annet at «en minnelig løsning vil (…) innebære at det oppnås enighet om hvilke nøkkelmalerier Stiftelsen Trondheim Kunstmuseum får beholde. Forvaltningen av maleriene forutsettes å kunne utøves i tråd med sedvanlig donasjon uten særskilte vilkår».

Hilde Opoku har tidligere sagt til Adresseavisen at det opprinnelige gavebrevet fra 2008 har problematiske formuleringer om at bildene skal presenteres «til evig tid» og at styret ikke ville skrevet under på slike krav i dag.

Når museet nå gir tilbake de fleste av de 13 bildene kunstgaven innebærer, vil de også ha på plass en ny avtale som ikke gir rom for tvil om hvordan gaven skal forvaltes.

Les også kommentaren: Kyander kronet per SMS

Blekens verk blir værende

– En skam, sier Håkon Bleken om måten kunstgaven fra ham og Sitter er behandlet på, men selv trekker han ikke tilbake sin gave.

–Det hadde ikke trengt å komme så langt hvis Trondheim kommune og Trondheim Kunstmuseum hadde behandlet gaven fra oss skikkelig, sier Håkon Bleken

Bleken har stor forståelse for at Inger Sitter vil ha verkene sine tilbake, og mener museet har opptrådt skandaløst.

I 2004 skrev adressa.no: Et eget museum for Håkon Bleken kan bli etablert i den gamle Gråmølna på Nedre Elvehavn, basert på en storstilt gave fra kunstneren

– Museet vanskjøttet gaven

Bleken mener museet har vanskjøttet kunstgaven fra dem begge. Gråmølna har, ifølge Bleken, ikke vært drevet som et museum med utstillinger og foredrag slik det burde.

Les også: Omstridt gave blir grundig presentert

Bleken er på samme måte som Sitter svært kritisk til hvordan museet har forvaltet kunstgaven deres, men selv ønsker han ikke å trekke tilbake sine verk.

– De fortsetter å være på Gråmølna for å bli stilt ut der, sier Bleken.

– Hvorfor vil du at dine kunstverk skal bli værende på Gråmølna?

– Det er fordi Gråmølna er bygd for Inger Sitter og meg. Hvis jeg også trekker min gave, får kunstmuseet Gråmølna gratis og kan bruke det til hva som helst.

Gråmølna fortsetter

Når avtalen mellom Inger Sitter og kunstmuseet nå blir opphevet, fortsetter Gråmølna likevel som vanlig, men med en stor Bleken-samling og noen få malerier av Inger Sitter.

Direktør Johan Börjesson ved Trondheim Kunstmuseum regner med alltid å stille ut utvalgte bilder fra den store Bleken-samlingen og den, etter dette, langt mindre Sitter-samlingen i andre etasje.

– Vi kommer alltid til å stille ut Bleken-verk i andre etasje i Gråmølna dersom det ikke er avtalt noe annet, sier Börjesson.

Museet er i gang med et publikumsutviklingsarbeid, og det blir arrangement hver torsdag i museet, samt utstillinger i 1. etasje.

Arkivfoto av kunstmaler Inger Sitter Foto: Kjell A Olsen, adresseavisen
Håkon Bleken, her mellom selvportretter av seg selv og Inger Sitter, i forbindelse med åpningen av en utstilling i Gråmølna tidligere i februar. Foto: jens petter søraa