Mens det for noen år siden nesten bare var menn bak kamera, er det i dag betydelig flere kvinner som lager spillefilmer i Norge. Under Kosmorama glitret eksempelvis en hel haug med kvinner i forbindelse med visningen av regissør Yngvild Sve Flikkes «Kvinner i for store herreskjorter» på Kosmorama. Både skuespillere, manusforfattere og regissør er kvinner.

Maria Ekerhovd tror det har en betydning for hvilke filmer publikum får se.

– Med flere kvinner får vi et større mangfold. Det handler imidlertid ikke bare om kjønn, men også om alder og kultur. Med flere stemmer får vi ulike filmer, og det tror jeg publikum vil ha. I en periode var det nesten bare unge, hvite menn fra Oslo 3 som preget norsk film, sier produsent Maria Ekerhovd i produksjonsselskapet Mer Film.

Bonus med Grong

Bergenseren er i Trondheim i forbindelse med Kosmorama, og torsdag kveld mottok hun Kanonpris i produsent-kategorien for «Mot naturen» som gikk på kino i fjor høst. Regissør og manusforfatter Ole Giæver er også en del av Mer Film som er lokalisert både i Bergen og Tromsø.

Ekerhovd peker på at trondhjemmer Rune D. Langlos siste spillefilm, «Jag etter vind», som delvis er spilt inn i Trøndelag, gjorde det bra nettopp i Trøndelag. Ekerhovd er selv produsent for en «trøndersk» film, nemlig «Dirk Ohm - illusjonisten som forsvant» som i sin helhet er spilt inn i Grong i Nord-Trøndelag. Å spille inn film på et lite tettsted er en bonus for et filmteam, sier Ekerhovd.

– Vi ble utrolig godt tatt imot i Grong. Det var skikkelig dugnadsstemning, flere lokallag og 500 statister stilte opp gratis.

Tryllekunstneren som forsvant

Filmen tar utgangspunkt i en virkelig hendelse, om en tysk tryllekunstner som gjestet Grong, men som plutselig forsvant. Dirk Ohm ble aldri funnet, men er erklært død.

– Filmen ble spilt inn for to år siden - ti år etter Ohms død. Familien hans har vært svært generøs, og søsteren og bestekompisen kommer på premierefesten i Grong.

Den stille, islagte vinteren i Namdalen synes hun passer fortellingen perfekt. Men snøen ble et diskusjonstema før produksjonen startet. Fotografen ville bruke tradisjonell film med 35 millimeter, mens Ekerhovd gikk inn for digital innspilling.

– Fotografen fikk viljen sin og godt er det. Snø er definitivt finest på film!

Wim Wenders-film

Manuset til «Dirk Ohm» er skrevet av Bjørn Olaf Johannsessen (bl.a. «Kampen for tilværelsen»), og Maria samarbeider med ham i et annet, større filmprosjekt. Johannessen har skrevet manus til «Everything will be fine» av tyske Wim Wenders hvor Mer film er medprousenter.

– Bjørn Olaf skrev manuset og sendte det til Wenders som kjøpte rettighetene. Det er litt gøy å tenke på: Takket være Bjørn Olaf er vi med i en Wenders-film med storheter som Charlotte Gainsbourg og James Franco i hovedrollene.