I overlyssalen, der du for tiden kan se kunstnerkollektivet Slavs and Tatars veggtepper i sort og hvitt, står en sort plastbøtte på toppen av en hvit skillevegg. Bøtta er ikke en del av en kunstinstallasjon, men skal fange opp regnvann som drypper ned fra glasstaket. Taket lekker på flere av utstillingsrommene og direktør Johan Börjesson er bekymret for at situasjonen skal bli prekær.

Kan ikke låne verker

– Det regner rett og slett inn som følge av utette tak på museet. Vi følger selvsagt nøye med slik at fukt ikke skal skade kunsten, men vi er bekymret for at det kan skje hvis situasjonen blir forverret. Jeg er klar over at dette har vært et problem lenge, men det er viktig at noe blir gjort før det er for sent, sier Börjesson som ble ny direktør for Trondheim Kunstmuseum (TKM) i fjor.

Siden taket lekker har heller ikke museet mulighet til å låne berømte verker fra prestisjetunge museer.

– Det er ganske alvorlig, fastslår svensken.

Smuldrer opp

Mens tregreiner har slått sprekker i glasstakene på to av utstillingsrommene i andre etasje, har gummibelegget som skal hindre at regn siver inn gjennom glasstaket i overlyssalen begynt å smuldre opp. Glasstaket ble lagt på 80-tallet, men etter 30 år har tidens tann satt sine spor. TKM er en del av Museene i Sør-Trøndelag (MiST) og MiST har i år bevilget 300 000 kroner for å iverksette strakstiltak mot de verste skadene ved museet i Bispegaten.

– Dette er avbøtende tiltak, men ikke holdbart i det lange løp. Et nytt glasstak vil imidlertid koste millioner av kroner, og på sikt er det ønskelig med en gjennomgripende renovasjon og utbygging. Dette er naturlig nok ikke gjort i en håndvending, og jeg vet at MiST har en rekke investeringer som skal gjøres på flere museer i fylket, sier Johan Börjesson.

En renovering koster såpass mye at det ikke kan hentes fra driftsbudsjettet. Investeringsmidler må derfor komme fra stat, fylkeskommune og kommune.

Prioriterte museum

MiST-direktør Suzette Paasche sier både Trondheim Kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum ligger høyt oppe på prioriteringslisten når det kommer til rehabilitering. Kunstindustrimuseet basker også med problemer knyttet til fukt i tak, vegger og gulv. I tillegg ble den 50 år gamle heisen i bygget stengt i fjor høst.

– Begge disse museene er prioriterte områder, og er med i vår strategiplan når det gjelder større investeringer knyttet til renovasjon eller nybygging. Når det gjelder strakstiltak ved Kunstmuseet venter vi på en tilstandsrapport fra museet, sier Paasche.

Siden heisen ved Kunstindustrimuseet ikke fungerer, har MiST allerede tatt grep. I år og neste år bruker MiST over tre millioner kroner både på heis, ombygging av hovedinngangen og innredning av toalett.

Nye tak ved Kunstsmuseet ses i sammenheng med en mulig renovering, men det er foreløpig ikke beregnet hvor mye dette vil koste.

– Nytt tak i seg selv blir ingen billigløsning.

Nytt Kode-tak

Kunstmuseene i Bergen, Kode, vet alt om dyre glasstak. Ved Kode 1, som huser kunsthåndverk og design, skal hele taket på 1000 kvadratmeter skiftes som følge av fuktskader, lekkasje og slitasje, skriver Bergens Tidende. Kunstmuseet må derfor stenge dørene i to år og utskiftningen koster anslagsvis mellom 10 og 12 millioner kroner. Det er Bergen kommune som har kastet seg rundt og funnet disse millionene i kommunekassa.

Museumsdirektør Johan Börjesson følger med som en smed for at ikke regnvann som siler gjennom det utette taket i overlyssalen skal skade verkene i utstillingen «Long Legged Linguistics» signert kunstnerkollektivet Slavs and Tatars. I bakgrunnen ses en bøtte som skal fange opp regnvann. Foto: Terje Svaan
Mellom de sprukne glasstakene i utstillingslokalene i andre etasje og himlingen er det lagt presenning for å stoppe regnvannet.
– Tilstanden blir bare verre og verre, konstaterer driftsleder Tore Strønstad ved Trondheim Kunstmuseum. Foto: Foto: Terje Svaan