Joachim Trier tar steget opp i eliten blant verdens mest ambisiøse filmskapere, skriver Terje Eidsvåg. Her er Trier under utdeling av Kanonprisen i 2012. Foto: Glen Musk

Det er strengt tatt ingen overraskelse, desto mer imponerende, at Joachim Trier sørger for at norsk film er tilbake i hovedkonkurransen på verdens mest prestisjetunge filmfestival. 36 år etter at det skjedde sist, med Anja Breiens «Arven». Liv Ullmanns «Trolösa» var i hovedkonkurransen i 2000, som svensk film.

I alt 16 filmer ble i går offentliggjort som autorisert for hovedkonkurransen i de 68. filmfestivalen i Cannes. 1854 filmer ble vurdert. Av dem som har blitt veid og godkjent er ingen fra Sverige, ingen fra Danmark, ingen fra England, mens altså Joachim Triers tredje spillefilm og første på amerikansk, «Louder Than Bombs» gikk rett inn blant forhåndsfavorittene.

De siste ukene har flere amerikanske og europeiske filmjournalister nevnt Triers film som en av de mest imøtesette potensielle Cannes-filmene i år. Det har vært varslet en viss fornyelse av festivalen med færre aldrende menn med klippekort, flere yngre filmskapere og flere kvinnelige filmskapere.

Trier, som imponerte i sideprogrammet «Un Certain Regard» i Cannes med «Oslo 31. august» i 2011, tar steget opp i eliten blant verdens mest ambisiøse filmskapere. Bestefaren Erik Løchen som bare laget to spillefilmer, ble tatt ut til hovedkonkurransen med debutfilmen «Jakten» i 1960. Selv før vi har sett hans tredje spillefilm, framstår barnebarnet på 41 som den mest begavede norske filmskaperen så langt.

«Louder Than Bombs», til manus av Eskil Vogt, er et ambisiøst relasjonsdrama, en film av typen det har blitt vanskeligere å finansiere og lage, i Norge og internasjonalt. For satsing på norsk kvalitetsfilm, vil det ha stor betydning om Trier lykkes i Cannes.

Gullpalmen er det for tidlig å spå om. De 16 filmene som ble presentert i går vil bli supplert med en håndfull. Blant Triers konkurrenter er strålende filmskapere som amerikanske Todd Haynes, franske Jacques Audiard, taiwanske Hou Hsiao Hsien, japanske Hirokazu Kore-eda, italienske Paolo Sorrentino og kanadiske Denis Villeneuve.

Kvinnelig regissør bak åpningsfilmen med Emmanuelle Bercots «La Tete Haute», ytterligere tre kvinner i hovedkonkurransen, samt en ungarsk debutant og en norsk forhåndsfavoritt gjør at årets Cannes-festival, tegner godt. Særlig for Joachim Trier og norsk film.