– Kondisen må være på topp for å kunne gi maksimalt i forestillingen. Bare det å synge «Do-Re-Mi» krever at man er i god fysisk form. Dessuten har vi en engelsk setter som må ut på tur, sier Silje Lundblad (34).

I et rekkehus på Hammersborg på Byåsen i Trondheim bor hun sammen med musikermannen Fritz og sønnen Edvard (3 1/2). Det tar under et minutt å komme seg opp i Bymarka og i dag la hun løpeturen til Kobberdammen.

– Huset vårt er ikke stort, men både beliggenheten og naboskapet er helt topp!

Begeistrede kritikere

Lundblad har hovedrollen som Maria Rainer – som siden blir Maria von Trapp – i Trøndelag Teaters «The Sound of Music». Oppsetningen er både en dundrende kritiker- og publikumssuksess. Alle de 36 500 billettene som selges til musikalen, er solgt. Teateranmelderne har tatt i bruk ord som «strålende», «storslagent» og «helstøpt» om musikalen. Silje Lundblad blir trukket fram som et «sprudlende sangtalent» av et funn i hovedrollen.

– Profesjonelt sett skal man ikke bry seg om anmeldelsene man får, likevel gir gode anmeldelser ekstra energi og selvtillit. Jeg slipper å stå på scenen og tenke at publikum hater meg. Nå koser jeg meg hver kveld, sier Silje med et smil.

Fikk jernteppe

Klokka er 17.30 og arbeidsdagen på Trøndelag Teater begynte for en halvtime siden for Silje. Hun har allerede lagt et lag med foundation i sitt renskurte ansikt, ikledd seg en gammel underkjole som hun bruker i åpningsscenen, pusset tennene og er i gang med å varme opp stemmen ved å gurgle vann gjennom en hageslange. I mange år slet hun med stemmen på grunn av cystisk polypp på stemmebåndet, men etter en operasjon er det mange som mener at hun synger bedre enn noen gang. Deretter løper hun opp i sminken hvor maskør Ann-Kristin Høvik setter håret hennes opp i hårruller.

– Har du noen dårlig dager?

– Ja, det hender at jeg tenker at «i dag var det helt krise». Her en kveld kom jeg ut av to sanger, jeg fikk helt jernteppe. Heldigvis gikk det seg til, og jeg tror ikke det spiller noen rolle for publikum. Men jeg føler veldig sterkt på sånne tabber, og jeg er redd for at det skal skje igjen. Men jeg har blitt flinkere til å legge det bak meg, sceneangsten var verre før.

Gråt hele dagen

Kollega Karl-Vidar Lende, som får tiden spiller i «Leonce og Lena» på Studioscenen, stikker hodet innom garderoben. Han får en gratulasjon fra Silje etter at også denne oppsetningen har fått en kjempebra mottagelse av teateranmelderne.

– Fantastisk. Så gode kritikker er virkelig deilig, medgir Karl-Vidar.

Silje minnes sin første jobb på Trøndelag Teater. Som fersk skuespiller spilte hun Sally Bowles i musikalen «Cabaret». En anmelder i en hovedstadsavis var ikke spesielt begeistret for oppsetningen, og Lundblad fikk blant annet passet sitt påskrevet.

– Jeg husker det var en laaang setning om hvor dårlig jeg var, og jeg opplevde det som veldig slemt. En vurdering av en oppsetting er selvsagt greit, men den type personfokus kan knekke deg helt. Jeg tilbrakte nesten hele dagen – gråtende – på teatrets røykerom. Min gode venn Mads Bones trøstet meg etter beste evne og jobbet hardt for å manne meg opp til å spille kveldens forestilling – for den nektet jeg nemlig å spille. Han greide det til slutt. Heldigvis er røykingen kuttet ut og jeg er blitt mer hardhudet med årene.

Fliråt publikum

Det er en halvtime til teppet går opp, og Silje løper ned på scenen for stemmeoppvarming med orkesteret. På sidescenen er en gjeng med nonner ferdig sminket og påkledd. En av dem strikker, andre diskuterer eks-russefesten på Festningen, hvor tåpelig det er å drikke seg dritings i en gammel russefrakk.

Så er forestillingen i gang, og mandagens publikum kan nyte den rørende historien om familien Von Trapp, 120 kostymer anno 1938 og velkjente sanger som «The sound of music», «Edelweiss», «Do-Re-Mi» og «Climb Ev'ry Mountain».

I pausen går mange av skuespillerne ned i kantina og tar en oppstiver i form av et smørbrød og en kopp kaffe. Øyvind Brandtzæg, som spiller ubåtkapteinen Von Trapp, synes det er en riktig så god kveld.

– Publikum er bra, «dæm e så fliråt», konkluderer Brandtzæg før han går løs på andre akt.

30 minutter med mannen

For Silje Lundblad er hver forestilling et lite maraton, men heldigvis har hun fri på dagtid denne våren. Ofte har skuespillere prøver på dagtid og forestilling på kvelden. Men for å spare Siljes stemme, har teatersjefen gitt henne fri fra dagjobbing.

– Det betyr at jeg har litt fritid på dagtid til å rydde hus, være litt sosial og tilbringe rolige morgenstunder med sønnen min Edvard.

Og for den som klager over en fraværende ektefelle/samboer/kjæreste, er skuespilleryrket neppe tingen: Silje og mannen har en halvtime sammen i løpet av dagen – da prøver de å få til en middag.

– Men jeg klager ikke, presiserer kveldens diva med et smil.

Maria Rainer og Kaptein von Trapp finner kjærligheten i hverandre, og den 23. forestillingen av «The Sound of Music» er historie. Silje Lundblad er strålende fornøyd med arbeidsøkta.

– Vi på scenen koste oss, og det tror jeg publikum gjorde også. Ikke noe jernteppe i noen av sangene, og det er jo topp.