Denne helgen tiltrekker den tyske hovedstaden seg kunstsamlere og -interesserte fra hele verden til prestisjetunge Berlin Gallery Weekend. Midt oppi sirkuset står trondhjemmeren Sverre Koren Bjertnæs.

- Det er klart det er spennende, sier han, mens han arrangerer oljemaleriene og bronseskulpturene han stiller ut på galleriet Michael Janssen:

- Det er jo et forsøk på å etablere meg på den europeiske kunstscenen.

Rift om bilder

Ifølge galleridirektør Nina Borgmann er han på god vei til det. Seks av maleriene han stiller ut ble solgt allerede før utstillingen åpnet i går kveld – for en sammenlagt sum av over én million norske kroner.

- Etter den forrige utstillingen hans i Oslo var det mange som var sure for at de ikke fikk kjøpt noen av verkene. De ble jo revet bort, humrer Borgmann, og legger ikke skjul på at hun forventer en lignende suksess når kunstneren nå gjester Berlin. Det eneste hun er litt bekymret for er at norske samlere skal kjøpe opp alt før tyskerne rekker å se på verkene.

Gjennombruddet

Bjertnæs regnes som en av norsk samtidskunst største talenter, og også som en av de høyst prisede. Selv minner han om at investeringene hans er store, og at han ikke nødvendigvis sitter igjen med så mye selv. Han har likevel kommet langt siden han som 15-åring hadde sin første utstilling i Trondheim og like etter hoppet av skolen for å satse på kunsten.

For 2015 er på mange måter Bjertnæs sitt år. Etter en utsolgt utstilling på Galleri Brandstrup i Oslo i februar, var han hovedutstiller på den norske paviljongen på The Armory Show i New York i mars – ofte kalt verdens viktigste kunstmesse for samtidskunst. Med utstillingen i Berlin vil han legge Europa for sine føtter.

Følelser og politikk

Likevel, Bjertnæs framstår svært lite selvhøytidelig. Når Adresseavisen møter ham før åpningen klarer han ikke sitte stille, men går rundt i lokalet og inspiserer og kjærtegner verkene sine.

- Jeg vil at du skal føle noe når du ser dem, sier han og forklarer:

- Vi nordmenn blir lært opp til at kunst er noe vi ikke har greie på, at det bare er for kunsteksperter. Men kunst er ikke nødvendigvis noe du må «skjønne». Du kan tolke eller føle hva du vil, sier han.

Han er kjent for å bruke mye av egne følelser og opplevelser i verkene sine, og utstillingen heter da også «New Sentiments». Likevel er det også noen politiske undertoner i hans nye verk: To av bildene har klare referanser til verk av den svenske kunstnerkollegaen Lars Vilks, kjent for blant annet kontroversielle tegninger av profeten Muhammed.

Mener staten har ansvar

- De er et bilde av mitt bilde av hvordan det er å være til i dag, spesielt hvordan det er å være kunstner. Det er ikke uproblematisk, mener Bjertnæs. Han beskriver et samfunn som er i ferd med å lukke seg mer, og hvor grensene mellom ytringer og vold viskes ut.

- Jeg mener norske politikere har vært for unnvikende når det gjelder å forsvare Lars Vilks. Å se på ham som kun en provokatør tror jeg er en dårlig strategi, spesielt når vi ser på hva som har skjedd i etterkant av Muhammed-tegningene, sier Bjertnæs.

Han blir engasjert når han snakker om kunstens plass i samfunnet. Derfor er han også skeptisk til regjeringens planer om mer privat finansiering av kunst og mener han ikke ville kommet dit han er i dag - et av de heteste kommersielle kunstnernavnene i Norge - uten offentlig støtte.

- Alle som jobber med kunst og kultur vet at privat sponsing av kultur er nærmest umulig. Bred statlig involvering i kunst kjennetegner et sivilisert samfunn og er noe vi bør være stolte av, sier trønderen, før han forsvinner inn i en ny inspeksjonsrunde i galleriet.