Sammen med Ole Paus har Ketil Bjørnstad gitt ut albumet «Frolandia» som altså startet som et bestillingsverk.

– Jeg ble fryktelig lei meg da prosjektet kantret, men jeg klandrer ikke Froland kommune. De sliter økonomisk, og jeg skal ikke sitte og blære meg fordi kommunen ikke torde å fullføre satsingen. Med bare 26 forhåndssolgte billetter kan jeg forstå deres angst, sier Bjørnstad.

At Oslo-gutten Ketil Bjørnstad var den Froland kommune henvendte seg til da de ønsket å skildre livet i kommunen gjennom tekst og musikk, kan forklares med at Bjørnstad har bodd 16 år i Tvedestrand. Han kjenner derfor Aust-Agder-kommunen Froland «rimelig godt», og forteller at han aldri var i tvil da henvendelsen kom.

– Jeg fikk frie hender og føler fortsatt tilhørighet til distriktet. Derfor har også tekstene på «Frolandia» kanskje blitt mer personlige enn bestillingsverk ofte blir, sier komponisten.

Nærliggende med Paus

To uker før den planlagte urframføringen i Froland 16. oktober i fjor kom sjokkbeskjeden om avlysning. Bjørnstad var likevel ikke mer sjokket enn at han få dager seinere hadde kastet seg rundt og hadde planene klare for plateprosjektet «Frolandia». Fortsatt med Annbjørg Lien som sentral medspiller, men nå også med Ole Paus ombord. Som vokalist.

– Da jeg skrev musikken hørte jeg i mitt indre hele tida Ole synge tekstene. Derfor ringte jeg ham nesten øyeblikkelig, da bestillingsverket endret karakter til plate.

Ole Paus satt med litt vin på en fortausrestaurant i Paris da telefonen kimte, men bedyrer at det verken var den parisiske atmosfæren eller alkoholen som straks fikk ham til å si ja.

To år etter avskjeden

– Prosjektet virket utrolig spennende og stemningsfullt og jeg ble veldig glad for å bli spurt. Det måtte bli et ja, erklærer skalden som for to år siden annonserte sin avskjed som plateartist med trippelalbumet «Avslutningen».

Følg Adressa musikk på Facebook

– Skjønner at du spør, men jeg mener dette må være klart innenfor det jeg har lov å gjøre! Det her er jo ikke en egen plate, jeg bare synger tekster som Ketil har skrevet, forsvarer Paus seg med.

Slik han mener det også er uproblematisk at han skrev samtlige tekster til Jonas Fjeld-albumet «Hustrig» som kom for tre uker siden.

– Å ikke lage egne plater er ikke det samme som å slutte å tenke. Jeg har fortsatt et behov for å skape noe.

Samarbeid i 40 år

Selv om Paus sier at han bare synger Bjørnstads tekster på «Frolandia», er platen kreditert begge to. Det er ikke første gangen de jobber sammen. Deres samarbeid strekker seg mer enn 40 år tilbake.

– Vi ga ut albumet «Lise Madsen, Moses og de andre» i 1975, men to år før det spilte jeg piano på en av hans plater. Og tre år før det igjen ringte jeg på døra til Ole, bare for å fortelle ham hvor stort geni han var, ler Bjørnstad mens Paus bekrefter at han husker episoden godt.

– Erru gærn!

Sjelens landskap

«Frolandia» inneholder 17 Bjørnstad-komposisjoner, og de første anmeldelsene har gjennomgående vært svært positive. Selv mener de at plata om «det indre landskapet» har en klangbunn med universell gyldighet.

– Dette handler om mennesket i et landskap, både slik det kan te seg i en innlandskommune og i det indre av mennesket. Det er sjelens landskap Ketil skildrer så vakkert, fastlår Ole Paus respektfullt.

Det ble aldri noen «Frolandia»-konsert i Froland, men lørdag 4. juli står verket på programmet til Kongsberg jazzfestival.

– Og i motsetning til hva som var planlagt til urframføringen, skal Ole selvsagt være med i Kongsberg, sier Ketil Bjørnstad.