Bransjeorganisasjonen Film & Kino har ansvaret for å forvalte inntektene som kommer fra den statlige avgiften på salg av dvd-er og kinobilletter i Norge.

Kinobesøket har vært nokså stabilt, men dvd-salget er nedadgående. I toppåret 2007 var videoavgiften på 75 millioner kroner. I år tror administrerende direktør i Film & Kino Guttorm Petterson at det blir under 20 millioner.

Som en konsekvens av det fikk 17 av bransjeorganisasjonens 28 ansatte sist fredag tilbud om sluttpakker. Film & Kino varsler også at all støtte til cinemateker og filmfestivaler vil fases ut innen 2016.

Ingen filmfestivalgaranti

Landets 57 festivaler fikk til sammen 10,5 millioner kroner i ekstraordinære midler til støtte i fjor, mens Film & Kino bidro med 4,2 millioner.

Kosmorama var den filmfestivalen som i fjor fikk nest mest, 1,55 millioner kroner. 1 million av dette var grunnstøtte, mens 550 000 kroner gikk til det nasjonale oppdraget med å dele ut Kanonprisen. Bare Den norske filmfestivalen i Haugesund fikk mer, 3,1 millioner kroner. Bergen internasjonale filmfestival (Biff) fikk 1,5 millioner, Tromsø filmfestival 1,45 millioner.

Kulturdepartementet har ikke villet komme med noen garantier om festivalstøtte, men henviser til filmmeldingen som etter planen skal legges frem for Stortinget i slutten av juni.

– Støtten utgjør en vesentlig del av vårt budsjett. Vi blir veldig utfordret på å finne private midler, men som andre kulturaktører er vi avhengige av en samfinansiering der det offentlige og private bidrar. Det er viktig at også staten fortsetter å bidra til å finanserie filmfestivalene, sier Silje Engeness, direktør i Kosmorama.

Ønsker varig løsning

Filmmiljøet spekulerer nå på hvordan filmfestivalene skal finansieres videre. Film & Kino har foreslått at bortfallet av inntekter må kompenseres med en statlig klikkeavgift på strømmet film, et forslag verken IT-bransjen eller kulturminister Thorhild Widvey har vært særlig begeistret for.

– Vi er spent på hvilken annen måte dette kan løses på, men har tro på at departementet vil komme med en løsning. Politikerne har kjent til denne problematikken lenge. Film & Kino har sagt at de kan ivareta oppdraget med å dele ut pengene til festivalene, sier Engeness.

Samtidig haster det med å få på plass en løsning. Engeness sier de har sendt en søknad til kulturdepartementet for å synliggjøre at de trenger et svar.

– Vi trenger en rask avklaring på hva som skjer med festivalfinanseringen. Tidligere år har søknadsfristen vært 1. november. Det sier seg selv at vi trenger et svar om 2016 før det. Vi ønsker at departementet finner en varig løsning for oss, en støtteordning med forutsigbarhet som man kan søke på i årene som kommer. Det beste ville ha vært om det kommer friske midler i potten, sier hun.

Viktige kulturbærere

Pengestøtten til drift av cinemateker ble nullet ut fra budsjettet til Film & Kino i 2014, og har siden vært drevet av ekstraordinære midler fra Kulturdepartementet. Leder for Cinemateket i Trondheim, Svein Inge Sæther, håper også filmmeldingen vil gi en varig løsning.

– Det har vært flere innspillseminarer, og vi er spente på om det vi har snakket om lenge tas på alvor. Det har vært klart i mange år at man trenger nye måter å finansiere filmkultur på, sier Sæther.

Kosmorama opplevde i 2015 en vekst på 22 prosent, og hadde over 22000 besøkende. Det gjør festivalen til en av de største i regionen uansett sjanger.

– Det finnes 57 filmfestivaler fordelt på 52 kommuner. De er viktige kulturbærere og bidrar til å formidle filmmangfoldet. At vi opplever en publikumsvekst nå, viser at festivalen er viktig, sier Silje Engeness.

Statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag i Kulturdepartementet sier følgende om filmmeldingen til Aftenposten:

– Kulturdepartementet har dialog med Film & Kino, og vil i filmmeldingen, som legges frem før sommeren, komme tilbake til forvaltning av gebyrinntektene og de ulike filmformidlingstiltakene.

Geirmund Lykke har vært leder for Festivalutvalget de siste seks årene. Han har ikke fått noen signaler om hva filmmeldingen vil inneholde.

– Men jeg har registrert at regjeringen har økt støtten etter hvert, slik at den har vært relativt konstant. Det viktigste er at film behandles likt med andre kulturuttrykk. Det er ingen som kutter ned støtten til musikkfestivaler bare fordi cd-salget går ned. Filmfestivalene er med på å utvide publikums tilgang til film som ikke går i normaldistribusjon. Det ser jeg på som en offentlig oppgave, sier Lykke.